RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flom av nye biler til Norge

Med våren kommer flommen av nye bilmodeller.

For bilindustrien spirer våren denne uka med bilutstillingen i Genève. Ikke bare vises vårkolleksjonene, men den sveitsiske byen er også arena for å vise trender som vil prege bilindustrien i flere år framover.

Men la oss først og fremst konsentrere oss om de viktigste nyhetene for norske bilkjøpere.

Dette er høydepunkter de nærmeste månedene:

* Audi A6

* Ford Focus

* Honda Jazz

* Hyundai i40

* Kia Picanto

* Kia Rio

* Mercedes C-klasse

* Mercedes SLK

* Nissan Micra

* Opel Ampera

* Peugeot 508

* Saab 9-5 stasjonsvogn

* Toyota Verso S

* VW Golf kabriolet

Katastrofesalg

Peugeot har store tanker om 508. Etter flere år med katastrofesalg av 407, som etterfulgte storselgeren 406, kan det bare gå en vei: Oppover.

Igjen vil Peugeot kunne levere en stor stasjonsvogn med attraktive motorer som er aggressivt priset i konkurranse med blant annet VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Målet for Peugeot er å i løpet av 2012 avansere fra femte- til tredjeplass på bestselgerlisten.

I strupen på Mazda

Store ambisjoner har også Hyundai, som med stasjonsvogna i40 beveger seg inn i en bilklasse hvor de koreanske merkene til nå ikke har hevdet seg.

i40 går rett i strupen på Mazda 6, og skal selges av et sultent forhandlernett som står klare til å pøse ut i40 i store volum. Kanskje ikke så rart at bilen til forveksling ligner på Toyota Avensis?

Tøft i storbilklassen

Audi A6 hører hjemme i storbilklassen der BMW 5-serie og Mercedes E-klasse herjer. Vi snakker om biler fra rundt 500.000 kroner og oppover.

Der håper Audi å gjøre A6 til klasseleder ved å friste med høy opplevd kvalitet, avansert teknologi og en ekstrautstyrsliste så lang som herfra og til julenissen.

For godt voksne

Honda Jazz og Toyota Verso S konkurrerer på mange måter om de samme kundene i småbilklassen, det såkalte B-segmentet. Jazz kommer som hybrid, mens Verso S følger opp der Toyota slapp med Yaris Verso for noen år siden.

Men Toyota gjør det denne gang litt mer halvhjertet. For det første er Verso S en omskrivning av japanske Ractis, og den har Yaris i bunnen. Noen varebilvariant på grønne skilt kommer definitivt ikke. Til det er Verso S for liten.

Mange vil se på Verso S som bilen for godt voksne, og det er ikke noe galt i det. Dens styrke ligger i et baksete med mye tak- og beinplass, samt et lettlastet bagasjerom med flatt gulv.

Denne gang vi holder vi en knapp på varianten med bensinmotor og kontinuerlig variabel transmisjon (CVT). Verso S introduseres i disse dager.

Verdensbilene

Ford snakker om verdensbil når de snakker om ny Focus. Og høyt snakkes det, for nå skal VW Golf virkelig få konkurranse. La det med en gang være sagt: Ford er snart de eneste som ikke bygger verdensbiler, og VW Golf har vært verdensbil siden 1974.

Begrepet innebærer at den stort sett har sett lik ut uansett hvor på kloden den selges. Og nettopp der ligger hemmeligheten til suksessen, at man ikke har klusset med vinneroppskriften. Det har Ford forstått nå.

Nye Ford Focus kjører fabelaktig godt, akkurat som forgjengeren. I tillegg leveres den med komfort- og sikkerhetsutstyr som ikke har eksistert i denne klassen før. Og ikke koster utstyret spesielt mye ekstra heller. Ingen bilklasse gir mer bil for pengene enn kompaktklassen.

Åpen klasse

Nye VW Golf kabriolet er bilen mange drømmer om, og som VW-organisasjonen gjerne skulle dratt teppet av første vårdag. Det skjer ikke. Bilen kommer ikke før sommeren er på hell og regnvåt høst igjen melder sin ankomst. Så glem Golf.

Årets kabriolet heter Mercedes SLK, en liten lekkerbisken med designinspirasjon hentet fra supersportsbilen Mercedes SLS AMG.

Rundt 100 eksemplarer av sommerbilen SLK ventes solgt i Norge i år, de fleste antakelig med innstegsmotoren på 184 hk.

I den rimeligere enden av kabrioletspekteret kommer VW Golf kabriolet, men den er neppe i butikkene før sommeren er på hell her i landet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere