Gå til sidens hovedinnhold

Folk må føle seg hjemme

KrF tror et levende næringsliv er avhengig av at folk føler seg hjemme i sitt eget lokalsamfunn. Nå får de støtte av Torshov strøksforening.

TORSHOV: Vi har tenkt på å lage en slags "Velkommen til Torshov"-brosjyre, der vi presenterer det lokale næringslivet, slik at folk skal føle at de er velkomne når de flytter hit, sier styremedlem i Torshov strøksforening, Terje Laurendz.

Ikke regulering

Lokale representanter fra KrF støtter ideen, og tror lokal identitet er viktig for at folk skal benytte det lokale næringslivet.
Det er mange som bor bare noen få år på Torshov, og da er det viktig at man med en gang får en hjemmefølelse her, at man føler seg knyttet til stedet, sier 2. kandidat i Bydel Sagene, Silje Helene Farner (KrF).
Det siste året har næringslivet i nabobydel Grünerløkka til stadighet vært under lupen, og mange har fryktet en ensretting, der store kjeder, eiendomsmeglere og storkiosker overtar næringslivet. På Torshov er det en liknende situasjon som nå utspiller seg, der stadig flere enkeltstående butikker har blitt lagt ned. Mange har tatt til orde for en regulering av husleiepriser, for å hindre at små lokale butikker må legge ned.
Vi har ikke tro på regulering, for vi mener det vil gi enkelte butikker konkurransefortrinn, mens man skviser andre ut av markedet. Samtidig ønsker vi et mangfolk, og vi tror løsningen må være en dialog med næringslivet, gårdeiere og beboere, sier Farner.

Uenige om metoder

Terje Laurendz er fornøyd med samarbeidet med både bydelen og lokalpolitikere i Bydel Sagene, men mener det mangler litt mellom gode tanker og handling.
Det er veldig mange tanker i Strøksforeningen, og vi opplever et godt samarbeid med bydelen, men problemet er gjennomføringen, sier han.
Vi har tro på å gå i dialog med gårdeiere. For eksempel kan man oppfordre gårdeier til å tenkte gjennom om virksomheten finnes i bydelen fra før, om den er interessert i bydelen og om det er en langsiktighet over driften, sier Silje Helene Farner (KrF), som mener en slik appell, sammen med kommunikasjon med handelsstanden og forbrukere kan bidra til et mer manfoldig og levende næringsliv. Imidlertid møter de motbør fra Strøksforeningen.
Jeg hører hva dere sier, og det er gode tanker, men min erfaring er at det er vanskelig å oppfordre til moral i business. Gårdeiere vil ha gode og langsiktige avtaler, og jeg tror heller man må se på andre løsninger, sier Laurendz.

Les mer om næringslivet på Torshov i Østkantavisa torsdag 13. september.

Reklame

Black weekend: Salgene fortsetter - Her får du oversikten du trenger