RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

430 liter bagasjerom er beskjedent i en stasjonsvogn. Her har form seiret over funksjon.
430 liter bagasjerom er beskjedent i en stasjonsvogn. Her har form seiret over funksjon. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Folkets bilvinner

Volvos 60-serie kan bli en av de ti mest kjøpte modellene i Norge neste år.

V60 har alt som skal til for å bli en bestselger i Norge:

God pris med sparemotor, nok plass, funksjonell innredning, høyt sikkerhetsnivå, god opplevd kvalitet og massevis av komfort.

Ikke størst

Alt er pakket pent inn i et elegant utseende, som minner mer om en sportskupe enn ei stasjonsvogn. Derfor også navnet Sportwagon.

Med bagasjerom på beskjedne 430 liter er V60 altså ikke noen herregårdsvogn, slik Volvo er så kjent for og som de også var oppfinneren av.

Nei, her ofres noe plass og funksjon på formens alter. Til gjengjeld kan ryggen på passasjersetet foran legges ned. Det øker lastelengden til nær tre meter.

Vognkobbel

Med V60 ønsker Volvo å skille seg ut, og klarer det. Dessuten gjør Volvo det for ikke å kannibalisere for mye på storlasteren V70, den store koster tross alt mindre enn 30.000 kroner mer enn V60 i grunnversjon.

Det begynner å bli tett mellom stasjonsvognene hos Volvo nå; V50, V60, XC60, V70/XC70 og XC90.

Men la deg ikke lure av navnet. V60 er definitivt ingen sportsbil. Behovet for komfort vektlegges fortsatt tyngre enn behovet for å kjøre engasjert på høye motorturtall.

Dessuten vektlegges sikkerhet. Volvos 60-serie er den svensk/kinesiske bilprodusentens klart sikreste bil til nå, både i forhold til aktiv og passiv sikkerhet.

Kraftpakke

Meningen var å slippe V60 ut på norske veier rett etter jul. Nå kommer bilen allerede i november, og gjør dermed den mer tradisjonelle og nylig lanserte S60 mindre interessant.

Dessuten koster stasjonsvogna bare 10.000 kroner mer enn tilsvarende personbil, et beløp du får gode renter på den dagen bilen byttes inn.

Mest interessante motor i S60/V60 vil til å begynne med være D3, en femsylindret dieselmotor med 163 hk effekt. Denne råsterke kraftpakken holder til all tenkelig bruk i Norge.

Liten diesel

Glem den nye 1,6 liter bensinmotoren med 150 eller 180 hk effekt. 240 Nm i dragkraft kan ikke måle seg mot dieselmotorens 400 Nm.

Volvo V60 blir likevel først virkelig interessant litt ut i 2011. Da er bilen klar med den lille dieselmotoren (115 hk/270 Nm), en sparemotor som, på grunn av lav avgift, senker V60 prisen til 316.900 kroner.

Godt utstyrt koster V60 med sparemotoren fortsatt under 350.000 kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere