RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

For bedre miljø og mer trygghet


Trikk, trikken, transport, transportmiddel, transportmidler, passasjer, passasjerer, stasjon, perrong, stopp, trikke, sinsen, sinsentrikken, sinsen-trikken, 17, 145, opplev byen, oslo, stortorvet, trikkestopp, venter, venter på trikken
Trikk, trikken, transport, transportmiddel, transportmidler, passasjer, passasjerer, stasjon, perrong, stopp, trikke, sinsen, sinsentrikken, sinsen-trikken, 17, 145, opplev byen, oslo, stortorvet, trikkestopp, venter, venter på trikken

Oslo satset selv 1 milliard 337 millioner på kollektiv i fjor, og fikk 80 millioner fra statens belønningsordning for kollektivtransport. Venstre foreslo å doble potten til 640 millioner i budsjettet for 2010, etter at flere byer kom med. Både H og Kr F var positive, regjeringspartiene stemte mot.

Belønningsordninga skal belønne økt kollektivtrafikk sammen med nedgang i biltrafikken. Ruters tall for 2009 viser en nedgang i biltrafikken i Oslo på 3 %, og en økning i kollektivtrafikken på nesten 5 %. En rapport fra 2007 gir samme bilde: Oslo hadde 313 kollektivreiser pr innbygger i 2006, Tromsø 118 og Trondheim 111.

Oslo er den byen som i størst grad har satset og fått resultater på mer kollektiv og mindre bilbruk. Den strategiske kollektivplanen (K2010) bystyret akkurat har behandlet, sikrer at denne utviklingen fortsetter. Derfor er Venstre helt uenige i AP, SV og Rødts påstand om at det er Oslos egen feil at byen ikke har fått mer. Når både Kristiansand med rundt 80 000 innbyggere og Oslo med rundt 575 000 innbyggere får like mye, framstår det noe merkelig. Det kan også være verdt å merke seg at bare Trondheim styrt av de rødgrå, og Kristiansand, der varaordføreren er fra AP, har fått fireårige avtaler. Sjøl om det er nyanser i syn på hva ordninga skal brukes til, er det hevet over en hver tvil at ordninga aldri skulle ha som kriterium at søknadsbyen styres av de rødgrå partiene.

Og etter bystyrebehandling har søknaden prioriteringer som bør gjøre det vanskelig for regjeringa å ikke innvilge søknaden.

- Busstilbudet til og fra Holmlia kan styrkes kraftig med jevnlige avganger, påstigninger i begge retninger og dekning store deler av døgnet. Dette vil gi et forutsigbart tilbud til beboerne, og viser meget gledelig at lokalt engasjement gir politiske resultater.

- Venstre fikk gjennomslag for å satse på utvidet nattkollektivtilbud i stedet for å overvåke stasjoner, slik byrådet forslo. Venstre mener det er betraktelig mer trygghetsskapende å sørge for at folk kommer seg heim om natta, enn å overvåke dem. Sammen med sju millioner budsjettforliket, vil de nye 14 millionene sørge for både god frekvens samt samme takster om natta som om dagen.

. Venstre fikk også gjennomslag for at kollektivfelt i Vålereng- og Ekebergtunnelen ikke bør gå over belønningsordninga, men utredes sammen med Statens vegvesen som har ansvar for disse veiene og for finansiering. Arbeidet må sees i sammenheng med helhetlig trafikkplan for Gamle Oslo, initiert av Venstre. Vi må være sikre på at nye tiltak gir bedre kollektivflyt uten å tvinge bilene opp på overflaten igjen, slik at nærmiljøet igjen får all trafikken med mer støy og dårligere luftkvalitet som resultat.



Guro Fjellanger

Bystyrerepresentant (V)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere