RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

For spesielt interesserte


Stor sedan med bensinmotor, firehjulsdrift og automatgir er for spesielt interesserte her i landet.
Stor sedan med bensinmotor, firehjulsdrift og automatgir er for spesielt interesserte her i landet. Foto: Foto: Øivind Skar
Disse modellene blir sjeldne syn på norske veier. Det betyr ikke at de er dårlige.

Familiebiler er i Norge synonymt med stasjonsvogner med dieselmotor. Tradisjonelle firedørs biler med bensinmotor importeres knapt.

Men slike biler gjør det bra over så godt som hele verden – bare ikke nord i Europa. Her klarer bare BMW (3/5-serie) og Mercedes (C/E-klasse) å selge dem i volum å snakke om.

Likevel mener Subaru med Legacy og Suzuki med Kizashi at de med bensinbiler som kombinerer automatgir og 4x4 som standard skal kunne konkurrere i familiebilklassen. På dette prisnivået har ingen av konkurrentene noe slikt å tilby.

Ikke grensesprengende

Sammen med testteamet til bladet BIL har vi derfor gått de to outsiderne i det norske markedet i sømmene.

Konklusjon: Hvis du har et snev av miljøsamvittighet, og ikke absolutt må ha firehjulsdrift i kombinasjon med automatgir, har neppe Audi, BMW og Mercedes særlig å frykte.

Verken Legacy eller Kizashi flytter grenser i forhold til noe som helst.

4x4 = vinner

Firehjulsdriften gjør Subaru til testens vinner, selv om bilen har klart høyest pris. Knapt noen lager bedre 4x4-teknikk en Subaru.

Men automatgir må være eneste argument for å velge en tørst bensinmotor, når Subaru tilbyr flere Legacy-varianter med en utmerket dieselmotor.

Resten av Legacy er mer på det jevne, selv om den har størst bagasjerom og mest innvendig plass av duellantene. Selv en voksen sitter greit midt i baksetet.

Dog er ikke bilen like stor og rommelig som den langt rimeligere Skoda Superb 4x4.

Stivt oppsett

Det stive oppsettet gjør at Legacy «hopper og spretter» på dårlig vei, og fordi bakseteryggen ikke kan legges ned reduseres bagasjeromsfleksibiliteten.

Stort pluss for at bilen slurpet langt mindre bensin i testen enn oppgitt forbruk i vognkortet.

Om Suzuki Kizashi

I likhet med Legacy er Kizashi utviklet primært for amerikanske kjøpere, der alle skal ha bensinbil og dieselens image følger drivstoffets ekle lukt.

Og siden direktør Frank Dunvold hos den norske importøren har sikret seg noen hundre Kizashi billig, er bilen interessant med en pris på 439.900 kroner for komplett bil. Noen ekstrautstyrsliste finnes ikke.

Vel, Kizashi er etter vår mening Suzukis klart beste bil med duellens beste styring og det beste hjulopphenget.

Men den er langt fra komplett. Her mangler eksempelvis navigasjon og ryggekamera. Dessuten har Suzuki mye å lære av Volvo i forhold til passiv sikkerhet.

Ekkelt høyt forbruk

Med en lengde på 4,65 meter plasserer Kizashi seg en halv klasse under eksempelvis Skoda Superb og VW Passat CC, som strengt tatt ville vært riktigere biler å sammenlignet med.

Ekkelt høyt forbruk (0,962 liter/mil) under testen trekker helhetsinntrykket ned for en bil som egentlig oppfører seg lekent på veien og har svært gode bremser (23,4 meter fra 80 – 0 km/t).

Vår vurdering av testbilene

   Subary Legacy

Suzuki Kizashi 

Bak rattet 7,0  7,5 
Plass  8,5  7,5 
Bagasje  7,5  7,5 
Komfort  7,0  7,5 
På veien  7,0  7,5 
Ytelser  7,0  7,0 
Forbruk/CO2  5,0  3,0 
Sikkerhet  9,0  8,0 
Utstyr  8,0  7,5 
Pris  5,0  6,5 
Sum (100)  71,0  69,5 

 

Tekniske data om testbilene

  Subaru Legacy Suzuki Kizashi
Pris billigst 389.900 439.900
Pris testbil 524.895 439.900
Lengde 4,73 m 4,65 m
Bredde 1,78 m 1,82 m
Høyde 1,50 m 1,48 m
Bagasje (VDA) 486 liter 461 liter
Motor 2,5 l 2,4 l
Hk 167 178
Moment 229 Nm 230 Nm
Forbruk (EU) 0,82 l/mil 0,83 l/mil
Forbruk (målt) 0,76 l/mil 0,96 l/mil
CO2 190 g/km 191 g/km
0-100 (målt) 10,3 sek 10,7 sek
80-0 (brems målt) 24,1 m 23,4 m
Toppfart 210 km/t 205 km/t
Støy 80 km/t (målt) 65 dBA 66 dBA
4x4 Ja  Ja
Garanti   3 år  3 år 
EuroNCAP*  Ikke testet  5 stjerner 

Data: OFV/Produsentene

* Vil du vite mer om sikkerhet? Sjekk EuroNCAP

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere