RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forbrukerne har talt, men er det noen som lytter?

Kampanjen Hormonsjekk og appen ved samme navn som Forbrukerrådet lanserte 7. november, er blitt en kjempesuksess. Så langt har over 72.000 lastet ned appen og det er gjort over 760.000 scanninger av produkter for å undersøke om de inneholder hormonforstyrrende stoffer.

Forbrukerne har dessuten rapportert inn mange tusen produkter til Forbrukerrådet, som de vil ha svar på om inneholder hormonforstyrrende stoffer eller ikke.

Klarere tale enn dette fra forbrukerne skal man lete lenge etter!

Vi vil oppfordre bransjen til å ta denne klinkende klare meldingen fra sine egne kunder på alvor. I stedet for å prøve å stanse appen ved å påstå at den er ulovlig, hyre inn advokater og prøve å få Apple til å fjerne den fra App Store, må bransjen vise samfunnsansvar. Det er på høy tid at kosmetikkindustrien faser ut hormonforstyrrende stoffer fra sine produkter. Det finnes trygge alternativer.

Men bransjetiltak er ikke nok. Erfaring fra andre land som har kjørt tilsvarende kampanjer, viser at de multinasjonale aktørene innefor kosmetikkindustrien er lite lydhøre overfor egne kunder og forbrukerne. Det må lovregulering og forbud til for å få de mektige kosmetikkkjempene til å gjøre noe som helst.

Forbrukerrådet vil derfor på det sterkeste oppfordre politikerne til å lytte til forbrukernes klare tale. Det trengs en strengere regulering av hormonforstyrrende stoffer i forbrukerprodukter generelt, og i kosmetikk- og kroppspleieprodukter spesielt.

Forbrukerne og Forbrukerrådet er ikke de eneste som frykter hva hormonforstyrrende stoffer kan gjøre med helsa vår. De nordiske miljøministrene – inkludert miljøminister Erik Solheim – uttrykte følgende bekymring i en kronikk i Adresseavisen nylig: «Hormonforstyrrende stoffer er en enorm utfordring som vi først nå begynner å forstå alvoret av. Stadig flere undersøkelser peker mot at våre barn, barnebarn og dyrelivet utsettes for alvorlig risiko».

Mens forskerne krangler om hvor skadelige stoffene er for oss mennesker, får kosmetikkindustrien fortsette å markedsføre og selge oss produkter med kjemikalier som er dokumentert skadelige på dyr.

Det er på tide å tenke føre var, mens det ennå er tid. Det er på tide at i alle fall politikerne tar det de selv sier på alvor. Og det er på tide at de lytter til forbrukerne som hver dag bærer risikoen på vegne av en bransje som holder seg for ørene.

Helga Skofteland

Regiondirektør

Forbrukerrådet i Oslo

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere