RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ford tar teten

Er du på jakt etter ny familiestor privat- eller firmabil, kommer du ikke utenom å vurdere Ford Mondeo, Toyota Avensis og VW Passat. Fords nye Mondeo kaprer flest poeng i vår test.

Bare for å illustrere hvor viktige ukens testbiler er: Disse tre modellene står alene for 12 prosent av det samlede nybilsalget så langt i år, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Og selv om de har forskjellig karakter, representerer de det beste i en bilklasse hvor modellene ved hvert generasjonsskifte vokser i størrelse. Vanlige familiebiler overgår nå noen år gamle storbiler i rommelighet, ytelser og sikkerhet.

Dette er fellestrekk for de tre:

* Store familiestasjonsvogner med mye plass.

* Har forhjulsdrift.

* Leveres i flere motor- og utstyrsvarianter.

* Har kjøreegenskaper og trekkraft som holder i massevis til normalt bruk.

* Folkelige bruksbiler, også rent prismessig.

* Vil toppe familiebilsegmentet, og i neste omgang være blant de aller mest populære bruktbilene i Norge.

* Alle har seks gir.

Ford Mondeo

Mondeo er klart størst i testen. Den store bredden og lange akselavstanden bidrar til best kupéplass, særlig i baksetet. Med en lengde på 4,83 meter hører Mondeo egentlig hjemme i klassen over.

Forden har skarpest og mest kontant styring, og er derfor den beste bilen å kjøre. Den går akkurat dit du dreier rattet. I tillegg har den best bremser og stoppet på bare 23,7 meter fra 80 km/t, halvannen meter bedre enn Avensis, som heller ikke har dårlige bremser.

Mondeo har plass til mest i bagasjerommet, og trekker hele 1800 kilo tilhengervekt, 600 kilo mer enn Avensis. Dette er viktige data for mange campingvogn-, hest- og båttilhengereiere.

Med fet, dobbel grill burde bilen appellere til yngre kjøpere enn Ford normalt henvender seg til. Pluss for et enkelt system som gjør det umulig å feiltanke bilen.

Toyota Avensis

Avensis er kjent for å vare "evig" og gi eierne få eller ingen bekymringer. Bilen er minst og har svakest motor i testen, men tar det til gjengjeld igjen på hyggelig pris. Bra utstyrt koster Avensis med 126 hk dieselmotor flere titusen kroner mindre enn de to andre i testen.

Testteamet erfarte bak rattet at Avensis har levd en stund. Den har en forutsigbar, men litt dvask i styringen. Hjulopphenget tar ikke ujevnheter like elegant som Passat. At den laster 269 kilo mindre enn Mondeo og 125 kilo mindre enn Passat trekker ned, og lav trekkevne (bare 1300 kilo) ser vi på som en ulempe.

Avensis oppgraderes utstyrsmessig i disse dager. EuroNCAP har testet bilens sikkerhetsnivå til å være svært høyt.

VW Passat

En bestselger i fjor, og bestselger så langt i år. VW balanserer komfort og kjøreegenskaper på en god måte. Den har et utmerket førermiljø og god sittekomfort, men oppleves noe høyrøstet ved akselerasjon. Motoren med 140 hk regnes som tørst, men var samtidig den eneste i testen som ikke brukte mer enn oppgitt fra produsent.

Passat er den eneste i klassen som tilbys med firehjulsdrift og manuell girkasse med dobbeltclutch (girer automatisk uten krafttap og drivstofftap).

Det er lite å trekke for på Passat, og her ligger forklaringen på dens høye salgsvolum: Alle i teamet likte bilen umiddelbart. Bare å sette seg inn og kjøre.

En artig detalj: Førerdøren skjuler en solid paraply, kun Skoda Superb og Rolls Royce (!) tilbyr det samme.






Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere