RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Foreslår å oppgradere og dempe fart i Brobekkveien


Bård Folke Fredriksen (H) går inn for smalere vei i Brobekkveien og Refstadveien. Dette bildet er fra en dag med kø til Brobekk.
Bård Folke Fredriksen (H) går inn for smalere vei i Brobekkveien og Refstadveien. Dette bildet er fra en dag med kø til Brobekk.
Byrådet anbefaler å ruste opp Refstadveien og Brobekkveien i Groruddalen.

GRORUDDALEN: – Oppgraderingen vil gjøre kjøremønsteret i område mer ryddig, dempe farten og gjøre lokalmiljøet triveligere og tryggere og ferdes i, sier byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen.

Del på Facebook

– Brobekkveien og Refstadveien utgjør sammen en viktig tverrforbindelse i Groruddalen. I dag fremstår strekningen uryddig og lite helhetlig, fortsetter Bård Folke Fredriksen.

Smalere vei

Byrådet foreslår å endre veiutformingen i deler av Brobekkveien-Refstadveien. Kjørebanen foreslås redusert til 6,5 meters bredde, og det etableres en ny 3,5 meters bred gang-/sykkelvei langs hele strekningens øst-/nordside atskilt fra kjørebanen med en grøntrabatt.

På motsatt side foreslås det anlagt et 2,5 meter bredt fortau.

Enkelte avkjørsler fjernes og det foreslås å etablere nye felles atkomster. Forslaget innebærer også nye støttemurer. Det foreslås å plante trerekker i rabattene i Refstadveien og busker i rabattene i Brobekkveien. I Refstadveien vurderes det også å plante allétrær.

Estetisk forbedring

– Endringene vil gi en betydelig trafikkmessig og estetisk forbedring av veistrekningen, sier byråden.

Tiltaket er en del av Groruddalssatsingen.

Opprustningen skjer i tråd med prinsippene om miljøprioritert gjennomkjøring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere