RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Foreslår Ekebergbanen i tunnel


Arve Edvardsen i Nordstrand Høyre mener en trikketunnel på Ekebergbanen er løsningen i Kongsveien.
Arve Edvardsen i Nordstrand Høyre mener en trikketunnel på Ekebergbanen er løsningen i Kongsveien.
Nordstrand Høyre foreslår å legge trikketraseen i tunnel slik at det blir plass til de planlagte sykkelfeltene i Kongsveien mellom Sjømannsskolen og Oslo Hospital.

KONGSVEIEN: Som kjent jobber Samferdselsetaten med å planlegge sykkelfelter i Kongsveien på den nederste delen. Arbeidet er svært vanskelig grunnet hus som er vernet av Byantikvaren, og plassen er svært trang.

Arve Edvardsen i Nordstrand Høyre har derfor levert innspill om at man bør tenke i nye baner, eksempelvis en tunnel. - De løsningen som Samferdselsetaten arbeider med vil uansett heller ikke gi tilstrekkelig gatebredde, men innebære store sår i fjellskråningen og riving av eksisterende bebyggelse i Kongsveien 6, sier han.

Tunnelløsning

Edvardsen signaliserer at han har liten tro på planene til Samferdselsetaten. Han frykter dårlige minimumsløsninger. Edvardsen viser til en gammel reguleringsplan som i sin tid foreslo å legge trikketraseen i tunnel.

- Den kan eventuelt tas opp igjen. Med en tunnel vil dagens trikketrasé fra Sjømannsskolen til Konowsgate i sin helhet kunne brukes til å opprette fortau, sykkelfelt og kjørebane med standard bredde. I begge kjøreretninger, foreslår Høyre-politikeren.

Generalsekretær i Syklistenes Landsforening, Rune Gjøs, applauderer utspillet.

- Det er veldig prisverdig at en Høyre-politiker går aktivt inn og tar stilling i en pågående plansak. Det synes jeg er kjempebra. Nå sitter jo Høyre også i byrådet. Politisk engasjement har vært mangelvare i mange sykkelprosjekt i denne byen. Det har ikke vært noe politisk trykk når planene har vært under behandling. Man har ikke valgt de beste løsningene, fordi man trodde det ikke var noe vilje til å gjennomføre dem, sier Gjøs, som selv bor på Nordstrand og sykler Kongsveien til daglig.

Kan bli skrinlagt

Samferdselsetaten er svært tilbakeholden med å kommentere noe rundt sykkelprosjektet. Prosjektleder Heidi Frisvåg er sykmeldt.

- Vi har ikke fått noen avklaring på hvordan vi gjør det, og er fremdeles i dialog med Trikken. Den ideelle løsning finnes ikke. Dessuten er det kostbart, sier fungerende prosjektleder Aslaug Vassbotn.

- Kan hele prosjektet bli skrinlagt?

- Ja, det kan nok hende. Alternativt lager vi en "light-utgave" med sykkelfelt kun på en side, men vi har ikke konkludert, svarer Vassbotn.

Vil vurdere tunnel

Vassbotn sier at en konklusjon er ventet til høsten.

- Hva med å bygge en tunnel?

- Det blir sikkert med i vurderingen, svarer hun.

- Spørsmålet er om en tunnel virkelig blir så mye dyrere enn de alternativene de jobber med nå, spår Edvardsen.

Han har uansett ikke tenkt å gi seg med det første. Etter hans syn fortjener syklistene et godt og sammenhengende sykkelnett mellom Nordstrand og sentrum.

- Dette er det største hullet i sykkelveinettet i hele Oslo. Vi har en overordnet sykkelplan fra 2004. Distansen mellom Sjømannsskolen og Bispegata er ikke løst. I Oslogate ble det etablert en ny bro for et år siden. Det er helt utrolig at man ikke innarbeidet sykkelfelt. Jeg blir helt matt.

Han er likevel klar over at dette kommer til å bli dyrt for kommunen.

- Dyrt, men nødvendig. Klarer vi å sende en mann til månen, klarer vi å lage sykkelvei, slår han fast.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere