RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Etter at Plan- og bygningsetaten og Statsbygg ikke ble enige om en reguleringsplan, kommer byrådet nå med et nytt forslag. (Arkivfoto).
Etter at Plan- og bygningsetaten og Statsbygg ikke ble enige om en reguleringsplan, kommer byrådet nå med et nytt forslag. (Arkivfoto).

Foreslår ny reguleringsplan

Byrådet foreslår ny reguleringsplan for Alnabruterminalen.

ALNABRUTERMINALEN: Under overskriften «Utvidet og miljøvennlig Alnabruterminal» sendte byrådet ut et nytt reguleringsforslag tirsdag ettermiddag.

– Reguleringsforslaget åpner for et utvidet og mer effektivt terminalområde på Alnabru, samtidig som det legger til rette for miljøvennlig godstransport, sier byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen (H) i en pressemelding.

Ny adkomst fra Alfaset

«Sett sammen med containervirksomheten i Sydhavna, er Alnabruterminalen landets viktigste omlastingsområde for containere. I et miljøperspektiv er dessuten terminalen viktig med tanke på overføring av godstrafikk fra vei til jernbane», skriver byrådet i en pressemelding.

Utbygging av Alnabruterminalen vil øke kapasiteten for godstransport.

– Vår visjon er at Alnabruterminalen fortsatt skal være Norges logistikksenter, og at den i fremtiden skal huse Europas mest miljøvennlige terminal for håndtering av containere, sier Fredriksen.

I reguleringsplanen foreslår byrådet en utvidelse av terminalområdet, ny atkomst fra Alfasetveien til jernbaneterminalen og samlasterne, og at Alfasetveien blir utvidet fra 2-felts til 4-feltsvei for å gi økt kapasitet.

Turvei og åpning av Alna

Byrådet er i tillegg svært opptatt av å sikre muligheten for en sammenhengende turvei i Groruddalen og gjenåpning av elveløpet til Alna.

– Den nye delen av turveien vil gå i et grøntdrag. En trasé for et gjenåpnet Alna foreslås i ytterkant av terminalområdet, sier byråden.

På 1980-tallet ble Alnaelva lagt i rør av staten/NSB for å etablere containerterminal for jernbanen på Alnabru.

– Byrådet har i flere år arbeidet for å gjenåpne Alna. Høydeforskjeller i terrenget må løses ved en pumpeløsning for å få elvevannet opp, slik at vannet kan renne i nytt løp langs Alfasetveien og turveien, sier Fredriksen.

I januar 2007 inngikk staten og Oslo kommune en intensjonsavtale for samarbeid om Groruddalen. Avtalen inneholder blant annet enighet om å gjenåpne elver, sikre grønnstruktur og lage sammenhengende turveier gjennom Groruddalen.

– Vi inviterer derfor staten til et spleiselag for å realisere en åpen elveløsning og gang- og sykkelvei i grøntdraget langs Alnabruterminalen, sier byråden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere