RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Foreslår rutedobling i 2007

SV vil ha 7,5 minutters rute på Grorudbanen allerede til neste år. Da kan vi kaste rute- tabellen, sier Andreas Behring.

VEITVET: Oslo Sporveier har lansert sine planer for 7,5 minutters ruter på de østlige t-banelinjer. Målet er å få dette til i 2010 når hele vognparken er skiftet ut. SV er utålmodig og vil framskynde forbedringen av rutetilbudet. - Når de nye vognene kommer til neste år, må disse settes inn fra dag én på Grorudbanen. Da kan vi doble frekvensen på den tyngste banen, sier bystyrepolitiker Andreas Behring (SV) fra Stovner.

Øke frekvensen

Forslaget fra SV vil komme i bystyret allerede i mai måned. Da skal Oslo kommune vedta sin helhetlige utviklingsplan for Groruddalen. Andreas Behring håper å få med seg alle partiene på sin visjon for t-banen.
- Groruddalssatsningen handler ikke bare om veibygging. Kollektivtrafikken er nøkkelen. Her må det til en betydelig satsning. Dette tiltaket er for godt til at politikerne kan si nei, og noe som er fullt mulig å få til, sier den kollektivglade politikeren.
Fra mars 2007 starter hovedleveransen av de nye Siemens-vognene på t-banen. Bystyret har vedtatt å kjøpe inn 198 vogner. 99 er alt bestilt, mens 89 er i produksjon. SV har ikke gitt opp håpet om å få 50 vogner til, slik at det totalt blir 240 vogner på hele nettet. Tanken er at man skroter en og en vogn av gangen når de nye settes inn. SV vil utsette skrotingen og bruke de gamle en stund til. Slik skal det bli mulig å øke den totale vognkapasiteten.
- Hvis leveransene går som de skal, bør dette være mulig. Nå må vi prioritere. I stedet for å skrote en og en vogn, kan vi bruke dem til å øke kapasiteten, sier Behring.
Han ser det som helt naturlig at linje 5, som er den tyngst trafikkerte, får nyte godt av nytt vognmateriell og økt frekvens først.
- Fordi her bor det flest folk og behovet er størst. Det er flere som ønsker å bruke t-banen enn det er plass til, sier SV-politikeren.

Handling nå

Behring tror det er mulig å få passasjertallet på linje 5 oppi 30.000 reisende hver dag. Med 7,5 minutters ruter alt til neste år, blir rutetabellen mer eller mindre overflødig.
- Dette vil få en kjempeeffekt. Passasjerene kan hive tabellen i søpla. Rekker du ikke banen du hadde tenkt, vet du at det kommer en ny om 7 minutter. Folk slipper å stresse for å rekke banen, sier Behring som ser dette som en forlengelse av "det rullende fortau".
- Da vi foreslo 1-minutters frekvens på trikken, lo FrP og Høyre. Men det har blitt en kjempesuksess. Trafikken har økt 10-20 prosent, minner Behring om.
Samtidig med t-banesatsningen ønsker SV å rigge opp bussrutene slik at de mater t-banen. På den måten skal folk som bor lenger unna, også kunne ta t-banen.
- T-banen er ryggraden i kollektivsystemet. Det er mulig å gjøre dette mye bedre. Vi har et enormt potensial, sier Behring entusiastisk.
Når frekvesen er doblet, tror Behring at storsamfunnet vil lykkes med sin målsetning om å få flere over fra bil til kollektivmidler. Biltrafikken bare øker for hvert år som går.
- En nedbygging av Trondhjemsveien forutsetter et godt kollektivtilbud. Tilbudet må oppleves som godt for trafikantene før de velger det, sier Behring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere