*Nettavisen* Nyheter.

Første båt i ny havn

Havnedirektør Anne Sigrid Hamran og Roar Bekkelund som er distriktssjef for Sydhavna viste mandag stolt fram den nye terminalen på Sjursøya.

Mandag ble de første containerne losset på den nye terminalen på Sjursøya. Men flytting av Ormsund er utsatt på grunn av tomtekonflikt med Statoil

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

SJURSØYA: Dermed er all containertrafikk flyttet fra Filipstad til Sjursøya og det første trinnet av det som skal blir Sydhavna åpnet.

Dette er et stort skritt for Fjordbyen og hele byen. Den nye terminalen skal være mest mulig miljøvennlig, effektiv og sikker, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran til Nordstrands Blad.

Den nye terminalen har 305 meter kai og to store kraner som er klare til å ta imot containere fra hele verden. Sydhavna skal utvides med ytterligere 360 meter kai til en total kailengde på 665 meter. Deretter skal kranene og trafikken flyttes fra Ormøya til Sjursøya.

Må finne løsning

Men det er en hindring for denne utbyggingen. Oslo Havn er nemlig i konflikt med Statoil om tomten som oljetankene på Sjursøya står på.

Oslo Havn er grunneier på stedet og leier ut til Statoil.

Den videre utviklingen er betinget av at vi finner en løsning med Statoil. Prosjektet har stoppet opp og blir hengende der til vi finner en løsning, sier Roar Bekkelund som er distriktssjef for Sydhavna.

Konfliktens kjerne ligger i forståelse av leiekontrakten. Saken er i rettssystemet. Oslo Havn vant i tingretten, men tapte i lagmannsretten.

Nå er kjennelsen påkjært til Høyesterett, men det er ikke avgjort når og om saken kommer opp. Dermed ligger flyttingen fra Ormsund fortsatt i det blå.

Vi får det kanskje til i 2012 til 2013. Dette er beklagelig for fremdriftene og lovnadene vi har gitt. Vi hadde sett for oss at den skulle stå ferdig i 2009, sier Bekkelund.

Myk aktivitet

Flyttingen til Sjursøya har gjort at Oslo Havn har kunnet fristille Tjuvholmen, Filipstad og deler av Bjørvika til byutviklingsformål.

Men behovet for kaiplasser er enormt, og Oslo Havn vil fortsatt ha bruk for kaiområdene på Ormsund når containerhavnen fjernes en gang i fremtiden.

Vi har behov for kaien og deler av bakarealet, men hva den skal brukes til er ikke endelig bestemt. Men det blir såkalt myk havneaktivitet som ikke er støygenererende, forsikrer Bekkelund.

Trafikkøkning

Den nye havna vil medføre trafikkøkning. Sydhavna skal derfor knyttes til E18 med ny av/påkjøringsrampe. Også trafikken i Ormsundveien skal etter hvert reduseres. Det er Statens vegvesen som er ansvarlig for utbyggingen og det ligger i dag tre ulike forslag på bordet.

Vi håper det blir gjort et trasévalg i løpet av året. Avkjørselen må være ferdig før vi får full trøkk på Sjursøya, sier Bekkelund.

En ny avkjøring vil komme i konflikt med de gamle husene i Kongshavn og Ekebergskråningen som har et fredet og sjeldent planteliv.

Når kranene er flyttet over fra Ormsund og Sydhavna er komplett er målet å kunne flytte 250 000 containere i året. Hvis man forutsetter at hver lastebil som kommer inn også tar med seg last ut igjen tilsvarer dette omtrent 125 000 turer i året, eller rundt 500 lastebiler i døgnet.

Effektiv

Den nye havnet er mer arealeffektiv enn den gamle. Truckene er byttet ut med såkalte "straddle carriere" som gjør at man bare trenger 1,5 meter mellom containerstablene og ikke 16 meter slik det var tidligere.

Kapasiteten på kaisiden er lik, men nå kan vi stable containerne tett og dermed får vi utnyttet området bedre. Kranene er også høyere slik at vi kan ta imot større skip, sier Bekkelund.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.