Erfaringen fra den pågående Porgy and Bess er at orkesteret klinger bedre ut enn sangerne. Når de flotte og bærekraftige stemmene fra Cape Town Opera, særlig Porgy, går bakover på scenen, blir Den Norske Operas orkester for sterkt, i hvert fall hvis dirigenten slipper musikerne løs, melder NRKs musikkavdeling.
.NRKs utsendte mener det er en glede å høre god og fri orkesterutfoldelse. Det er atten forestillinger fremover, alle utsolgte, slik at orkesteret kan bli enda varmere i trøya og mer ubesværet i Gershwins jazzrytmer. Tekstingen til norsk har vært imøtesett med forventning. Heldigvis fungerer tekstskjermene på stolryggen foran veldig fint, men på noen plasser var det teknisk feil, forteller NRK.
Autensitet
Det er ti år siden Porgy and Bess sist ble satt opp på Operaen, på Youngstorget. Da var det noe som kalte seg New York Harlem Theatre, men NRK avslørte at det var europeiske sangere og et bulgarsk orkester. Oppsetningen som nå er i Operaen er laget i Cape Town for to år siden, og ensemblet har en helt annen autentisitet enn forrige gang. Den italiensk-afrikanske regissøren Angelo Gobbato har flyttet handlingen fra USA til Sørafrika i apartheidtiden, forteller NRK.
