RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fortviler over manglende kollektivtilbud


Én måned uten svar: Mona Majgaard, på vegne av Sameiet Grefsen Terrassehus, håper det snart kan bli en løsning på kollektiv-problemet i området. Foto: Elisabeth Wang
Én måned uten svar: Mona Majgaard, på vegne av Sameiet Grefsen Terrassehus, håper det snart kan bli en løsning på kollektiv-problemet i området. Foto: Elisabeth Wang
– De bygger ut og bygger ut her oppe. Nye familier flytter inn i raskt tempo, mens kollektivtilbudet reduseres. Jeg begriper det ikke!

GREFSEN: Mona Majgaard har bodd i Grefsenkollveien 12 siden 1999 og trives godt; nærhet til både marka og sentrum var viktige elementer da ny bolig stod på planen.

– Det er flott her oppe, men siden 1999 har det vært enorm utbygging i dette området.

Med nye boliger følger i tillegg nye barnehager, så befolkningsveksten i området er betydelig, sier hun.

– Utilfredsstillende

Majgaard snakker på vegne av styret, Sameiet Grefsen Terrassehus. De har gjennom årenes løp rettet flere henvendelser til Oslo Sporveier, nå Ruter, der de har påpekt at kollektivtilbudet til boområde er utilfredsstillende.

Siste brev, med kopi til Bydel Nordre Aker, ble sendt for en måned siden.

– Vi har ikke fått noe svar, verken fra Ruter eller fra bydelen, noe jeg synes er merkelig. Likevel kommer vi til å følge denne saken tett.

Vi gir oss ikke før det blir en løsning på denne problematikken, sier hun.

Siden sist de sendte en klage har det blant annet blitt etabler tre nye, store sameier/borettslag: Grefsenkollveien nr. 14 med 77 leiligheter og en barnehage, Grefsenkollveien nr. 16 med 57 leiligheter samt en planlagt barnehage og Grefsenkollveien nr. 21-23 med 88 boenheter.

Videre er det planlagt og godkjent utbygging av Grefsenkollveien/Kurveien med 77 boenheter og en barnehage.

– Det begrensede kollektivtilbudet medfører at mange beboere velger å kjøre privatbil til jobb, til fritidsaktiviteter og lignede.

Dette forsterker de betydelige og stadig voksende trafikale problemene i vårt boområde og skaper farlige trafikksituasjoner.

I tillegg har det resultert i stadig stigende trafikkproblemer ved Storokrysset; et kryss som allerede er overbelastet, sier Majgaard og legger til:

– Den stigende privatbilisme utgjør selvfølgelig en særlig risiko for de myke trafikanter, som skolebarn på vei til og fra Disen skole, og for de som velger å sykle til og fra jobb.

– Vi er ikke prioritert

Gruppen har gjennomgått de mest aktuelle plandokumentene fra Ruter. De har ikke lykkes med å finne noen planlagte forbedringer av kollektivtilbudet til det aktuelle området.

Vi har lest igjennom og lett så godt vi har kunnet, men vi har ikke funnet at vi er prioritert.

Grefsenkollen Restaurant og Oslo Skisenter-Grefsen har begge tidligere rettet henvendelser til Ruter, og påpekt at rutetilbudet ikke samsvarer med behovene.

De har begge måttet sette inn private tiltak for å løse egne problemer. På brevet vi sendte 17. september er begge blant underskriftene, sier Majgaard.

Og det er de ikke alene om.

I tillegg til Sameiet Grefsen Terrassehus står Grefsenlyst borettslag, Grefsenkollveien nr. 14, Sameiet Grefsenkollveien 16, Grefsenkollveien nr. 16., Grefsenseteren Boligsameie, Grefsentoppen Boligsameie, Grefsenkollveien 21-23, Akebakkeskogen borettslag og Akebakkeskogen nr. 1-93.

– Vi foreslår to enkle grep som kan iverksettes umiddelbart: Trikkelinje 12 får endestasjon Kjelsås på alle avgangene og buss 56 får hyppigere avganger, for eksempel hvert 15 minutt i rushtiden og hver halve time resten av tiden, sier hun.

Nederst i brevet inviterer gruppen Ruter til et møte. Her ønsker de å fremlegge sine synspunkter.

– Det håper jeg og tror vi skal få til snarlig, sier Majgaard.

Ruter tar innspillene

– Ruter gjør nå de siste forberedelsene til ruteendringen 2013 som vil tre i kraft i midten av desember.

Disse innspillene er kommet inn etter at vi avsluttet hovedarbeidet med ruteendringen, og det vil ikke være noen større endringer for Grefsen fra desember.

Vi tar derimot med oss disse innspillene til arbeidet med ruteendringen 2014, og vil se på behov og muligheter for endringer på Grefsen i den prosessen, sier Sofie Bruun i Ruter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere