*Nettavisen* Nyheter.

Fra tjukkas til kjekkas

Lars Kinserdal hadde stor fremgang etter 12 uker med trening.

Seks dvaske fyrer lærte seg å spise sunnere og trene smartere i løpet av 12 kjappe uker. Nå foreligger historien deres boken "Fra tjukkas til kjekkas" som skal motivere menn til å trene regelmessig.

Til sammen mistet de 6 mannfolkene 50 kilo fett, fikk stålkondis, ble sterkere, bedret helsen og fikk mer overskudd.

I 12 uker fulgte guttene fire ukentlige skreddersydde treningsøkter på SATS og ble belønnet med det treningsutbyttet de fleste drømmer om.

- Denne boken handler like mye om motivasjon og ambisjon om å gjøre noe med sin egen hverdag som knallform og slanking. I bunn og grunn gjelder det å velge trening som virker for den enkelte, sier forfatter og produktansvarlig i SATS, Halvor Lauvstad.

- Føler meg bedre

En av deltakerne i prosjektet, Lars Kinserdal fra St. Hanshaugen, følte at formen var så elendig at noe måtte gjøres.

- Det var enkelt å komme i gang. Det hadde gått opp for meg hvilken miserabel form jeg var i, så jeg hadde allerede bestemt meg for at noe måtte gjøres, sier han til Lokalavisenfrogner.no.

- Muligheten for å bli med i prosjektet passet derfor utmerket.

Lars har også merket store forandringer etter han begynte å trene.

- Jeg har blitt langt mer opplagt og føler meg mye bedre. Jeg yter bedre på jobb og er selvfølgelig mer fornøyd med hvordan jeg ser ut, opplyser han.

- Hvilke råd vil du gi til folk i startfasen?

- Finn en treningskompis og bit tennene sammen. Vær forberedt på at det tar tid før fremgangen virkelig blir synlig, sier Lars.

- Trener du fortsatt Lars?

- Ja. Jeg er fortsatt på SATS hver dag før jobb, avslutter Lars.

Utrent

Ambisjon og motivasjon henger nøye sammen når noen ønsker å starte med regelmessig trening.

Fra tjukkas til kjekkas er en veileding i hva som skal til for å lykkes med å etablere gode treningsvaner, og boken gir en enkel og effektiv metode for å miste fettvev og øke muskelmasse.

Halvor Lauvstad poengterer at boken skal være en inspirasjonskilde for trening for utrente.

Det handler om å gå fra manglende fysisk form og lav kroppslig kapasitet frem til en aktiv livsstil preget av regelmessig trening, god fysisk form

- For å lykkes med denne type livsstilsendring er det lurt å alliere seg med venner, få hjelp av en treningsveileder som kan både motivere deg og bidra til riktige ambisjoner og ikke minst gjøre trening som faktisk virker, sier Lauvstad.

Vitenskap

Treningsmetodene i boken er grundig dokumentert med hjelp av medisinske måleinstrumenter og vitenskapelig metodikk.

I boken Fra tjukkas til kjekkas gjennomgås både treningsmetodene og resultatene slik at leseren både skjønner hvordan den enkelte skal trene og hvilken betydning treningen har for og kjapt komme i form og redusere kroppsvekten.

Etter 12 uker med endrede kost- og treningsvaner hadde guttene oppnådd følgende:

 Opptil 17 kg vektnedgang med 28 cm mindre rundt "vommen"
 Opptil 20% reduksjon av fettprosent (reduksjon av fettmasse)
 Opptil 40% økning i oksygenopptak (viser en ganske formidabel kondisforbedring)
 Opptil 30% kg økning i benkpress og 35% økning i benstyrke
 Fullstendig normalisering av ellers forhøyet blodsukker
 Blodlipidverdier (fettstoffer i blod) på nivå med en ungdom
 Forhøyet hvilestoffskifte (kaloriforbruk pr døgn i hvile) med opp mot 500 kcal pr døgn

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag