RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Betongblokken til høyre i bildet er et eksemplar av det kunstige revet som når står på bunn langs bryggekanten. Bygget er Fru Kroghs brygge, og under ligger parkeringskjelleren.
Betongblokken til høyre i bildet er et eksemplar av det kunstige revet som når står på bunn langs bryggekanten. Bygget er Fru Kroghs brygge, og under ligger parkeringskjelleren. Foto: Foto: Eirik Eide

Fra tjuvradder til havkrabber

Fra å ha vært et område dominert av henrettelser og kriminelle, er Tjuvholmen i dag et av de mest eksklusive områdene i byen – både på land og i vann.

TJUVHOLMEN: Helt siden nedleggelsen av verftsindustrien på Aker Brygge og Tjuvholmen på begynnelsen av 1980-tallet, har det foreligget planer for å bruke holmene ytterst i Vika til boliger og publikumsaktiviteter.

Det var lenge snakk om at det akk så etterlengtede akvariet skulle legges her ute, og Tjuvholmen var også et aktuelt sted for den nye operaen. Slik gikk det som kjent ikke.

I dag er Astrup Fearnly-museet hovedattraksjonen på holmene, sammen med utsiktstårnet Tjuvtitten og badestranden. Nylig åpnet også hotellet The Thiefs nye spa, og dermed kan man trygt si at området er blitt det stikk motsatte av det det en gang var.

Video: Bli med opp i Tjuvtitten her!

950 boliger

I løpet av de nærmeste ukene fjernes de siste stillasene. Når utbyggingen av Tjuvholmen blir ferdig i sommer har området fått rundt 950 boliger. Disse et bygget på betongplater, som igjen er pælet til grunnfjellet under havbunnen, akkurat som i Bjørvika. Utfordringen har likevel ikke vært like stor på Tjuvholmen, da det er vesentlig kortere ned til fast grunn her.

Rundt hele Tjuvholmen vil det anlegges brygge for publikum, samt rundt 150 båtplasser. Det maritime står i fokus her ute i fjordgapet, og i august skal Oslo Open Water arrangeres her.

Alle som har gått en tur rundt på Tjuvholmen, har nok satt pris på det bilfrie miljøet, trange smug og åpne plasser, noe som skaper en intim nabolagsfølelse. Dette har kunnet gjøres ved at man la parkeringsplassene under bebyggelsen. Men hvordan gjøre det, når ”under bebyggelsen” kun består av vann?

Dette har vært en av de største tekniske utfordringene. Løsningen har vært å bruke nordsjøteknologi. Man har gjort det på samme måte som senketunnellen i Bjørvika, det vil si å støpe hele parkeringskjelleren i tørrdokk, slepe den til Oslo og senke den ned.

Under boligbygget som heter Fru Kroghs Brygge befinner det seg altså et fire-etasjers ”flytende” parkeringshus, med plass til rundt 700 biler.

Les også: Havnepromenaden – byens nye oppholdsrom

Bolig under vann

Det er ikke bare tobente som har fått bolig på Tjuvholmen. Et stort prosjekt som har løpt parallelt med utbyggingen på land, har vært å skape liv på havbunnen.

Det har vært minimalt med maritimt liv etter mange år med industri og skipsbygging i området. Derfor ble forskere og konsulenter hyret inn for å finne ut hva som trengtes for å skape et attraktivt miljø for krabber, hummer, sjøstjerner og fisk.

Løsningen ble ganske enkelt å lage et kunstig rev. Ved hjelp av store, hule og perforerte betongklosser – som mest av alt ser ut som sveitseroster – har man laget hummer- og krabbeboliger. Blåskjelltau er hengt opp under betongplatene som området er bygget på. Disse skjellene kan filtrere vann og bidrar dermed til å gjøre fjorden renere.

Man har allerede sett store forbedringer med tanke på livet på bunn. Dermed har både landkrabber og havkrabber fått et attraktivt boligmiljø på Tjuvholmen.

Les om denne spalten: Følger Fjordbyens utvikling

 

Tidligere artikler i serien «I forandring»:

Kongepar i grønn drakt

Havnepromenaden – byens nye oppholdsrom

Midgardsormen i Bjørvika

Kommer trikken snart?

Deichmans nye hjem

Dansker bygger «foss» i Bjørvika

Dronning Eufemias gate – snart halvveis

Næring og liv på Sørenga

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere