RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fra verksted til in-sted


Akers Mek hadde en sentral posisjon i Oslos industrimiljø i 140 år. For et par tiår siden ble området forvandlet til bolig-, kontor- og forretningsområde – og nå står enda en forandring for tur.
Akers Mek hadde en sentral posisjon i Oslos industrimiljø i 140 år. For et par tiår siden ble området forvandlet til bolig-, kontor- og forretningsområde – og nå står enda en forandring for tur. Foto: FOTO: GRACE BRYNN
I går ble planene for «Nye Aker Brygge» lagt frem. Her er historien om «Gamle Akers Brygge».

AKER BRYGGE: Før freste sveiseflammene her, og taktfaste slegger dundret bolter på plass. Stolte skip ble bygd. I 1982 ble Akers Mek nedlagt.

Del på Facebook

Historien starter egentlig i Fossveien ved Akerselva I 1841. Agers Mechaniske Værksted skulle i starten reparere og konstruere utstyr til flytende farkoster. De var dyktige, og etter hvert konstruerte de like godt hele skip. Bedriften vokste, og i 1854 flyttet de til Holmen på vestsiden av Pipervika.

Her fortsatte de å bygge og reparere skip og utstyr til nedleggelsen var et faktum i 1982. Verkstedet var ledende innen norsk skipsbygging og offshoreindustri, og hadde en sentral posisjon i Oslos industrimiljø i 140 år.

En ener i bransjen

Rundt 1850 ble det grunnlagt flere mekaniske verksteder langs Akerselva. Etter hvert utviklet de seg til store teknologibedrifter. Agers Mechaniske Værksted var blant de største, sammen med Myrens Verksted fra 1848, Kværner Brug fra 1853 og Nylands mekaniske verksted fra 1854.

LES OGSÅ: Slik blir "Nye Aker Brygge"

Akers Mek. ble reist på østsiden av Akerselva, og leide en del vannkraft fra Østre Foss Sager lenger oppe. Grunnlegger var orlogskaptein P.S. Steenstrup, som ledet verkstedet til sin død i 1863.

Han hadde vært skipsfører av landets første dampskip ”Constitutionen”, og hadde bygget opp Carl Johans Verft i Horten som hovedverft for marinen. Den aktive herren var også med på etablere Den Polytekniske Forening i 1852.

Gode tider

Etter flyttingen til Holmen, vokste bedriften enda mer. I 1917 fikk skipsreder Fred. Olsen aksjemajoriteten. Familien hans beholdt kontrollen over bedriften helt til 1985. I 1939 hadde Akers Mek. bygget 450 dampskip! Antall ansatte varierte med antall arbeidsoppdrag. I juni 1929 var det for eksempel 1485 som jobbet her.

Området var egentlig en gammel løkke der noen industribedrifter slo seg ned, og en forstadsbebyggelse vokste fram på 1800-tallet.

I 1960 ble Akers Mek samlet til Akergruppen, sammen med flere andre bedrifter. Akers Verft var et av de største verftene i gruppen, og ble nedlagt i 1982. De gamle fabrikkbygningene i Pipervika som da ble kalt Nyland Vest, ble omgjort til det vi i dag kaller Aker Brygge, “Færdesmanden”

Hjuldamperen “Færdesmanden” var det første skipet Akers Mek bygget, i 1855. Alle skipene de leverte fram til moderne tid, kan ses som et helt århundres utvikling på skips- og maskinteknikkens område.

“Færdesmanden” var en treskute, på 90 tonn brutto og lengde på var 104'-0" Små dimensjoner i forhold til dagens skip. Store skovlhjul og høy skorstein – typisk for dampskipets barndom i Norge. Maskinen var ensylindret og orket ikke stort. De skarpe linjene forteller at seileregenskapene ennå var viktigst.

Dampmaskinen fikk først etter hvert innflytelse på skrogets form.

Da Akers mek. Verksted begynte med skipsbygging, var teknikken inne i en rivende utvikling. Verkstedet gikk etterhvert over til nye typer. Jern og senere stål ble tatt i bruk som byggematerialer, og propellen avløste skovlhjulene. Selve dampmaskinen fikk også en enorm utvikling i andre halvdel av forrige århundre.

Alt dette skapte en helt ny teknikk, som ble grunnlaget for moderne skipsbyggingsindustri. Allerede den sjette båten deres fra 1860, hadde  propell istedenfor skovlhjul. Den bar navnet “Haakon Adelsten” og ble satt i fart på Krøderen. I 1868 kom hvalfangeren “Martha”, den første hvalskuta som ble bygd for Svend Foyn.

Nåværende sentralbanksjef Øystein Olsen, jobbet tidligere på Akers Mek. Han oversatte kodene på stemplingskortene til lønn for de ansatte.

Fra verksted til in-sted

Verftsområdet er nå er blitt bolig- kontor- og forretningskompleks – og et svært populært in-sted. Utbyggingen skjedde i fire trinn.  Noen bygg ble revet, men de fleste gamle fabrikkhallene ble omgjort til lekre butikklokaler og kontorer. Ombyggingen startet i 1986 og ble avsluttet i 1998.

Her strømmer folk til hele sommeren, for å innta utepils med utsikt til fjorden og Rådhusplassen, fergene og seilbåtene.

Måkene seiler på himmelhavet og bidrar med høye rop: Har du god-bit til meg? Tiiiiu-tiu! Sjøfuglene har til og med eget skilt! Et stort trekantet et, med måke på: Dette er vårt område! Dere tofotinger får låne det av oss...

Og mange slipper ned litt godbiter til måker og gakk-gakker og andre som gynger i bølgene, eller spankulerer nysgjerrig rundt de fullsatte utebordene.

Kanskje vil du heller sitter på bryggekanten og høre bølgene synge om gamle dager, og tutende dampbåter fra Akers Mek,  som ikke finnes lenger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere