RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fri parkering

Om kort tid kan beboere på nedre Grünerløkka parkere fritt i nabolaget så lenge de vil. Døgnet rundt!

GRÜNERLØKKA: I første omgang er dette en prøveordning, men håpet er å gjøre ordningen permanent for bydelene som ønsker det. Forslaget fra trafikketaten er nå oversendt byrådsavdelingen for miljø- og samferdsel for behandling.

Ser mot resten av Norden

Historien begynner så langt tilbake som i april 2005, da bystyret behandlet sak om parkeringspolitikk i Oslo. Den gang fikk det enkelte bydelsutvalg anledning til å bestemme om ordningen skulle iverksettes for hele eller deler av sin bydel. Høsten 2006 skrev Østkantavisa om en delegasjon med representanter fra flere bydeler, parkeringsetaten og kommunen sentralt som gjestet både Helsinki og Stockholm for å se på hvordan de to hovedstedene hadde løst sin form for såkalt beboerparkering.
Prosjektinnstillingen vi nå har sendt til behandling ligner nok litt ordningene de har innført andre hovedsteder i Norden, men vi har likevel utviklet en løsning tilpasset forholdene i Oslo spesielt. Dessuten har vi også sett på hvordan de har løst dette i Trondheim og Bergen. Jeg mener vi nå har kommet fram til et godt forslag, sier direktør for trafikketaten, Per Morstad til Østkantavisa.

Rimelig

Forskjellen på beboerparkeringen i for eksempel Helsinki og Stockholm er først og fremst prisen beboerne må betale. I Helsinki tilbyr de beboerparkering for noen hundrelapper, mens Stockholm har en langt dyrere løsning. Når det gjelder pris i Oslo foreslås det å legge det på et rimelig nivå i prøveperioden.
Vi har foreslått 300 kroner for hele prøveperioden. Dette for å dekke inn kostnader i forbindelse med administrasjon av prosjektet, sier Morstad. Etaten har foreslått Grønland, Majorstua, St. Hanshaugen og nedre del av Grünerløkka som områder der prøveordningen skal gjennomføres.
Litt av vitsen med å gjennomføre en prøveordning er å se hvilke utslag det får for de forskjellige gruppene. Beboerne vil jo etter all sannsynlighet dra nytte av dette, men vi må også se på hvilke konsekvenser det får for lokalt næringsliv og andre som besøker området, sier han. For alle andre blir parkeringstiden maks to timer, enten mot avgift eller ved å markere tidspunktet på en parkeringsskive på innsiden av frontruta. Det blir også foreslått å utvide avgiftstiden, eller parkeringsskivetiden, fra klokken 17 til 20 for dem som ikke er beboere i den aktuelle bydelen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere