RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fritt skolevalg for de priveligerte

1. kandidat for Fremskrittspartiet Trine Skarvang tok i forrige utgave av denne avisen opp det problematiske i at elever med dårlige karakterer velger på siste hylle når de skal inn på videregående skole. Men så kommer hun med en underlig løsning; Å fjerne reglene om at halvparten av skoleplassene skal deles ut blandt elevene som bor i skolens nærmiljø!
Som rådgiver på Bjørnholt skole er jeg veldig klar over problematikken rundt fritt skolevalg. Grunnet innføring av fritt skolevalg har mange av ungdommene i vårt nærmiljø ikke kommet inn på skolen, mens mange av våre elever er bosatt i helt andre områder av byen. Flere bruker opp til to timer på å komme seg til skolen med offentlig transport.
Elever med dårlige karakterer har ofte mye å slite med, de kan ha læringsvansker, de kan ha et annet morsmål som gjør det vanskelig for dem å forstå undervisningen på norsk, de kan ha vanskelige hjemmeforhold, helseproblemer å slite med eller ettervirkninger av traumatiske opplevelser, som vold og overgrep, som gjør skolearbeidet til en langt større utfordring for disse enn for flertallet. Med fritt skolevalg straffes altså enkelte av disse med opp til fire timers reisetid daglig. Når vi samtidig vet at mange av disse elevene sliter med søvnmangel, gjør det neppe saken bedre at de må reise hjemmefra kl. 06.00 om morgenen for å rekke skolen. I lys av dette blir det underlig å fremstille det som en fordel for elever som sliter, at bosted skal være uten betydning når skoleplassene deles ut. Hadde vi gått bort fra fritt skolevalg, ville de i alle fall ha sluppet å konkurrere mot hele byens ungdomskull om skoleplassene i området der de bor.
Trine Skarvang foreslår videre at skolene bør kunne sette andre inntakskrav enn karakterer. Et noe underlig innspill fra en representant for et parti som kjører hardt på flere prøver og større karakterpress i skolen. Men forslaget i seg selv er relevant. Slik det er i dag blir imidlertid ikke egenskaper som evne til empati, samarbeid og praktisk problemløsning systematisk kartlagt i skolen. Derfor blir det vanskelig for skolen å sette andre inntakskriterier enn karakterer. Går man derimot vekk fra et overdrevet fokus på prøver og karakterer i skolen, og heller utvikler nye evalueringsformer, er det imidlertid ikke umulig på sikt å innføre andre kriterier enn karakterer for opptak på videregående skole. Det hadde vært flott om flere fra Fremskrittspartiet hadde innsett verdien av en slik tilnærming.
Anne Schjelderup
Cand.polit og Rådgiver ved Bjørnholt skole

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere