Gå til sidens hovedinnhold

Frykter å bli en rundkjøring

Reguleringsfor-slaget for Bygdøy betyr økt trafikk i en allerede trafikkbelastet sone, mener Bygdøy-borettslag

HENGSENGA: Det forteller styremedlem i Hengsenga borettslag, Aina Marie Lien til Lokalavisen Frogner.

Hengsenga borettslag utgjør 26 boenheter oppført i 1987 nord på Bygdøy-halvøya.

Bør unngå mer trafikk

Et bærende prinsipp for hele reguleringsplanen bør være at tiltak som betyr økt biltrafikk inn på Bygdøy bør unngås dersom det finnes alternative tiltak utenfor Bygdøy som kan fylle formålet. Flere av de foreslåtte tiltakene i reguleringsplanen bryter med dette prinsippet, sier Lien.

Det er som hos Riksantikvaren nettopp etableringen av barnehagen som bekymrer beboerne i borettslaget:

Atkomsten til barnehagen vil skje via stikkveien bak borettslaget. Barnehagen er ikke tiltenkt barn på Bygdøy, men fra hele bydelen. Barna som skal leveres i planlagte barnehage må derfor leveres i bil. Det finnes ikke kollektivtransport i dette området, og det er for langt å gå for hektsike småbarnsforeldre. Ved etablering av barnehagen får borettslaget og våre naboer en betydelig trafikkøkning rundt hele boligfeltet. Vi blir de facto en eneste stor trafikkøy, sier hun.

Botanisk laboratorium

Som Riksantikvaren ønsker Lien at tomten skal tilbakeføres som skolehage, og foreslår et slags utendørs botanisk laboratorium.

Vi foreslår at barnehagen kan flyttes til Bestumkilen, bak roklubben, Dette gir skjermet og naturnær beliggenhe, utenfor Bygdøy. Trafikken vil gå til og fra Bestumkilen og ikke inn på Bygdøy, sier hun.

Reklame

Strømsjokket: Kun 2,3 % har den billigste avtaletypen