*Nettavisen* Nyheter.

Frykter «Barcode» på nye Filipstad

ADVARER: Arkitekt Niels Torp advarer mot at nye Filipstad skal minne om Barcode i Bjørvika, som han mener er «bygninger som skriker mot hverandre». Foto: Illustrasjon: Diiz Group for Plan- og bygningsetaten

Med tunnellagt E18 og arkitektbygninger vil Filipstad om noen år se ganske så annerledes ut. Arkitekt Niels Torps store frykt er at Filipstad vil likne på Barcode i Bjørvika.

Klikk på bildet for å forstørre.

SPENNENDE: Med dette panelet ble det en veldig interessant debatt i Astrup Fearnley Museet, hvor både Tjuvholmen og videre utbygging av Oslos kystområde ble diskutert. Fra venstre: Niels Torp, Tone Huse, Gunnar Bøyum og Stein Kolstø. navn Foto: Foto: Marte Marie Frisell

Klikk på bildet for å forstørre.

SLIK? Nye «Aliplassen» på Filipstad. Foto: Illustrasjon: Diiz Group for Plan- og bygningsetaten

Klikk på bildet for å forstørre.

SLIK? Nye Filipstad. Foto: Illustrasjon: Diiz Group for Plan- og bygningsetaten

TJUVHOLMEN: – I Oslopakke 3 er det blitt enighet om at E18 gjennom Filipstad skal legges i tunnel, konstaterer Stein Kolstø, enhetsleder for Fjordbyenheten ved Plan og Bygningskontoret.

En del av Fjordbyen-prosjektet er at Filipstad skal bli en egen bydel, slik som Tjuvholmen nå er blitt.

Det er store fremtidige planer for Oslos kystområder. Under en paneldebatt på det nye Astrup Fearnley Museet torsdag kveld ble blant annet dette diskutert.

LES OGSÅ: Vil ha et grønt og bilfritt Filipstad

En ny bydel

På Filipstad vil det bli mellom 2- og 3000 boliger, 9000 arbeidsplasser og minst 50 mål grøntarealer. I tillegg er det planer om en forlenget trikkelinje og en bru over til Tjuvholmen.

– Det går i riktig retning, og i det siste har det vært en stor, positiv utvikling. Det eneste jeg er litt skuffet over, er at vi ikke klarte å samle utenlandsterminalene i 2003, men bystyret ønsket ikke det den gangen, slik at havnen på Filipstad forblir. De tar mye areal, og forårsaker dessuten forurensinger og støy, forklarer Kolstø.

Han opplyser at planen om Filipstad oversendes til politisk behandlingen før sommeren 2013, og gjennomføringen vil skje etter det. Akkurat når vi kan vente at byggingen er i gang, og når enda en ny bydel står ferdig, kan ikke sies sikkert.

I Fjordbyen-prosjektet inngår også planen om en sammenhengende promenade, fra Frognerkilen til Sydhavna. Langs hele denne strekningen er det dessuten planer om utbygging. Til og med privateide Aker Brygge skal pusses opp.

LES OM BOLIG OG EIENDOM I OSLO HER

Vil dempe byggefarten

Med på debatten var også arkitekten Niels Torp. Han er mannen bak mange av bygningene på Tjuvholmen, og i sitt innlegg råder han politikerne til å roe ned utbyggingen.

– Vi har gjort alt for mye, og er på vill fart inn i Filipstad. Er det mulig at framtidige arkitekter har bedre ideer enn oss? spør han retorisk, og frykter spesielt Barcode-liknende bygging på Filipstad.

– Barcode-bygningene skriker mot hverandre. De er importvare i vår by og hører ikke hjemme her, understreker arkitekten, som er opptatt av at vi ikke skal gjøre Oslo til noe den ikke vil være.

LES OGSÅ: Dette Filipstad-forslaget fikk enstemmig støtte av lokalpolitikerne

Fornøyd

I tillegg til Torp og Kolstø deltok også Gunnar Bøyum, administrerende direktør i Tjuvholmen KS, og samfunnsgeografen Tone Huse på museets arrangement. Det hele ble en spennende debatt med interessante synsvinkler, og Hanne Beate Ueland, konservator ved museet, var fornøyd.

– Det var et veldig fint arrangement, som hadde fortjent et større publikum. Det var jo så interessant å høre både om Tjuvholmen, som nesten er ferdig stilt, og framtiden på Filipstad, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.