Frykter sammenbrudd i Bygdøy-trafikken

Plan- og bygningsetaten frykter et kjempemuseum på Bygdøy vil sette en effektiv stopper for Regjeringens mål om å bedre kollektivfremkommeligheten med 20 prosent.

Plan- og bygningsetaten frykter et kjempemuseum på Bygdøy vil sette en effektiv stopper for Regjeringens mål om å bedre kollektivfremkommeligheten med 20 prosent. Foto: FOTO: Erik Tangen

Oslo kommune har en rekke innsigelser mot analysen av trafikksituasjonen på Bygdøy. Den endelige rapporten vil bli lagt til grunn når Regjeringen skal ta et endelig standpunkt i museumssaken.

Etatsdirektør Ellen de Vibe i Plan- og bygningsetaten har flere innvendiger mot den foreløpige trafikkanalysen. FOTO: Plan- og bygningsetaten

BYGDØY: – Jeg har fått en grundig utredning om trafikksituasjonen på Bygdøy, uttalte Tora Aasland i en pressemelding for noen dager siden.

I følge statsråden viste trafikkanalysen at etablering av et kjempemuseum på Bygdøy er uproblematisk. Den endelige rapporten vil inngå i beslutningsgrunnlaget når Regjeringen over sommeren skal ta stilling til hvor Kulturhistorisk Museum skal ligge i fremtiden.

Risiko for sammenbrudd

Departementet har bedt Oslo kommune om å komme med innspill til trafikkanalysen.

I et hemmeligstemplet notat Lokalavisen har fått tilgang til kommer Plan- og bygningsetaten med en rekke innsigelser mot trafikkanalysen, som i følge Aasland viser at det er "fullt mulig å etablere et samlet museum på Bygdøy".

– Selv om statsråden sier at analysene viser at det er mulig å legge museet til Bygdøy behøver ikke det bety at det er en god løsning, sier etatsdirektør Ellen de Vibe til Lokalavisen.

– Når man planlegger i et hundreårsperspektiv vil det være uriktig å plassere museet på et sted med risiko for sammenbrudd i trafikkavviklingen.

I notatet, som er utarbeidet av senioringeniør Per Nyberg, trekkes det blant annet frem at tallene i analysen er basert på tellinger av biltrafikk utenom høysesong. De beskriver ikke trafikkforholdene på helge- og sommerdager med særlig godt vær.

– Siden trafikkmålingene er utført i en begrenset vårperiode gjenspeiler de trolig ikke besøkstoppene, sier De Vibe.

I notatet skriver etaten at også trafikk til badeplasser, turområder og andre fritidsaktiviteter må innarbeides for å gi et riktig bilde av trafikksituasjonen.

– Bjørvika er best

De Vibe tror flaskehalser i veisystemet kombinert med store besøkstall vil medføre trafikktrøbbel.

– Problemene på Bygdøy knytter seg først og fremst til fremkommeligheten på noen kritiske punkter. Vi stoler ikke på at tallmaterialet er dekkende for hva som må gjøres for å sikre en stabil trafikkavvikling, sier hun.

– Man trenger en robust løsning også trafikkavviklingsmessig og da er Bjørvika det beste alternativet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag