RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Full mot mild hybrid

Hvem slipper ut minst CO2 bensin/elektriske Honda Civic eller hybride Toyota Prius? Vår test viser at Prius fortsatt er best på det meste, med unntak av pris.

Hybride biler er annerledes enn vanlige biler, og særlig Prius skiller seg ut. Ikke likner den på noe annet Toyota bygger, og ikke likner den særlig på andre biler heller, verken utvendig eller innvendig. Men alle som ser deg i Prius vet at miljøvern står ditt hjerte nær.

Rent teknisk skiller også Prius seg fra annet på veien, og du kan ikke henge tilhenger etter bilen. Ikke spør hvorfor; Toyota sier bare nei.

Minst forskjell

Honda Civic vil for mange være befriende normal sammenliknet med Prius. Den ser ut som en litt tøff sedan, og førerplassen framstår som moderne. Men i Civic flagger du ingen synlig tung miljøinteresse.

Teknisk framstår Civic som en hybridlettvekter sammenliknet med Prius. Mild hybrid kalles det mot Toyotas full hybrid. Men om teknikken er enklere i Honda, fungerer den. Spørsmålet er om den fungerer godt nok i forhold til prisen?

Svaret er etter vår mening et betinget nei. Uansett hvordan man snur på det, så koster Prius mer enn Civic, men den framstår som en mer praktisk bil, er raskere, har bedre bremsekapasitet, oppleves sprekere på grunn av langt kraftigere elmotor og tåler derfor høyere pris.

Mer enn oppgitt

Begge forbruker lite drivstoff med Toyotaen som den minst tørste: 0,49 liter/mil mot 0,56 liter/mil i test. Likevel klarte vi aldri i vår faste kjøresyklus å komme i nærheten av de vognkortoppgitte forbrukstallene på noen av bilene. Det er normalt ikke vanskelig med andre biler og betyr i praksis at de oppgitte utslippstallene for klimagassen CO2 heller ikke stemmer.

Hybride biler har sin styrke i by- og køkjøring ved at motoren slår seg av når bilen står stille. Der veien går ned, lades batteriene og når veien går opp hjelper elmotoren til så bensinmotoren sliter mindre. Ved høy fart på jevn vei er det derimot så godt som ingen ting å hente. Det er også grunnen til at europeisk bilindustri i liten grad applauderer hybridteknologien.

Trinnløst gir

Civic minner litt om første generasjon Prius med batteripakken stablet på høykant bak bakseteryggen slik at baksetet ikke kan foldes ned. I Prius befinner batteriene seg under gulvet og bakseteryggen kan legges ned som i en vanlig kombibil. Giringen skjer trinnløst med CVT i begge bilene.

Prius har det klart mest spesielle interiøret. Kontrollpanelet sladrer aktuelt forbruk, og oppfordrer til å kjøre økonomiløp hver gang startknappen trykkes inn. I tillegg var testbilen utstyrt med ryggekamera. Smart!

I Toyotaen vektlegges komfort, Hondaen framstår som mest sportslig. Dessuten triller den utrolig lett og nesten lydløst ved lave hastigheter. CVT-systemet gir mest turtallstøy i Hondaen.

Å kjøre hybrid bil er ikke noe hokuspokus. Likevel er ikke dette biler som passer for alle. Men å være mer enn alminnelig teknologiinteressert, i tillegg til å være grønn i hjertet, hjelper betydelig.

I dag drar bensin/elektriske hybridbiler fordeler av skattefritak for elmotoren. Denne fordelen kan bli borte i det nye avgiftssystemet som trolig innføres fra årsskiftet. Men på grunn av ekstremt lavt offisielt CO2-utslipp vil både Prius og Civic hybrid slippe gunstig unna. Kun en håndfull biler er i dag snillere mot naturen enn disse.

Vår mening om testbilene:

Toyota Prius Honda Civic

Full hybrid Mild hybrid



Bak rattet: 8 7

Plass: 9 8

Bagasje: 9 5

Komfort: 10 8

Kjøreegenskaper: 8 8

Ytelser og forbruk: 10 8

Sikkerhet: 10 9

Miljø: 10 9

Kjøp og i brukt: 9 7

Som brukt: 9 7

Sum (100) 92 76





Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere