RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Full spenning i Detroit

DETROIT: I muskelbilenes hjemby snakkes det nå om nullutslipp og miljøvennlig transport. Og det er amerikanerne selv som snakker høyest.

På den viktige bilutstillingen i Detroit, bilismens opphavsby, har én bilprodusent vist et kjøretøy som går på strøm, mens en annen dro teppet av en diger pick-up med 5,7 liters V8-motor med 381 hestekrefter. Du gjetter naturligvis hvem som sto for hva?

Feil! Elbilen bærer Chevrolets emblem i fronten, et merk som først og fremst er kjent for bensinslukere som Suburban og fartsmaskiner a la Corvette. Og den enorme pick-upen? Toyota, som normalt kobles til miljøvennlige hybridbiler som Prius.

Samtidig valgte Smart å legge verdenspremieren på en av verdens minste biler til byen med de aller største bilene.

Nytenkning

Bilverdenen er altså ikke til å kjenne igjen i Detroit. Naturligvis flommer Detroit fortsatt over av store biler med sinte motorer og ditto volumiøse bensintanker, som fylles opp med bensin til 3,80 kroner per liter, men en holdningsendring ligger i luften. Amerikansk bilindustri har så smått tatt inn over seg at verden fortsatt gjerne vil kjøre bil, men samtidig overleve på kloden. Og i det ligger nytenkning i forhold til forbruk og utslipp.

En elbil på GMs stand burde sjokkere, sa Bob Lutz, visepresident for global bilutvikling i General Motors, fortsatt verdens største bilprodusent.

GM brukte for et snaut tiår siden milliardbeløp på en fiks elbil. EV-1 het den, og endte sine dager i en krok på Fords bilmuseum utenfor Detroit. Parallelt satset Ford på norske Think. Heller ikke det eventyret fikk noen lykkelig utgang.

Full spenning

Deretter ble det ganske stille rundt elbilene, og mange trodde de var avlivet for alltid. Så viser det seg at batteriteknologien har skutt fart. Toyotas betydelige suksess med de bensin/elektriske hybridbilene har dessuten tvunget resten av bilindustrien til å tenke nytt.

Så for Lutz er ikke konseptet med elmotor under panseret på Chevrolet Volt (!) en miljøflørt for igjen å få amerikanerne å USA-produserte biler. Dette er et reelt utspill for å bringe hybridbilene et skritt nærmere en mer permanent driftsform med hydrogendrevet brenselcelleteknologi under panseret.

Vi er primært bilprodusenter, og således drivstoffnøytrale, fortsatte Lutz, men innrømmer samtidig at det gjenstår mye arbeid før batteridrevne biler kan bli kommersielt interessante.

Begrenset rekkevidde

Ikke minst har batterikapasiteten begrenset elbilenes rekkevidde. Dette har GM løst ved å bygge inn en liten motor som overtar strømproduksjonen når batteriene nærmer seg tomme. Motoren, som kan kjøres på alt fra bensin til ren etanol, driver ikke bilen direkte, alt i Chevrolet Volt skjer via batterier av samme typen som benyttes i mobiltelefoner.

GM er ikke alene om å tenke på miljøet i Detroit. Ford går riktignok ikke like langt, men ser for seg økt bruk biodrivstoff innblandet i vanlig drivstoff.

Ikke diesel

Ingen av de amerikanske bilprodusentene tror på dieselbiler i USA. Diesel hører Europa til, hørte vi flere av produsentene si. Men hos Mercedes og Audi tviler man ikke på dieselbilenes viktige bidrag for å redde verden. Ny teknologi renser dieselmotoren (filter fjerner de kreftfremkallende partiklene og et avfallsprodukt fra gjødselindustrien uskadeliggjør ekle nitrogenholdige gasser) så grundig at den klarer de strengeste avgasskrevene i USA. Derfor satser de to produsentene, sammen med Volkswagen, knallhardt på diesel i USA.

Så gjenstår bare å se hva som vinner fram inntil brenselcellebilene kommer om 20 til 30 år; elbilene eller dieselelektriske hybridbiler. Eller som kanskje de fleste tror; den vanlige bensin- eller dieselbilen fordi den er rimeligst å produsere.









Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere