RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fylkesdirektøren avviser kritikken

Fungerende fylkesdirektør i Nav Oslo Tom Daniel Ø. Sunde avviser kritikken.

GRORUDDALEN: Han mener det ikke er tilfeldig hvem som får uføretrygd.

– Alle krav om uføreytelser vurderes opp mot folketrygdelovens kapittel 12. Nav må forholde seg til gjeldende regelverk, og hvorvidt du får en ytelse baserer seg på om du oppfyller vilkårene som regelverket stiller, sier Tom Daniel Ø. Sunde.

Fem vilkår må oppfylles

Han viser til at fem vilkår må være oppfylt for at du skal ha rett til en uføreytelse:

- Hovedreglen er at du må ha vært medlem i folketrygden de siste tre årene fram til du ble ufør.

- Du må være mellom 18 og 67 år.

- Inntektsevnen din må være nedsatt på grunn av langvarig sykdom, skade eller lyte. Det er også et krav at sykdommen, skaden eller lytet er hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen.

- Du må ha gjennomgått hensiktsmessig medisinsk behandling og attføring for å bedre inntektsevnen din. Det betyr at man skal ha gjennomført tiltak med siktemål om å prøve å komme tilbake til ordinært arbeid.

- Inntektsevnen din må være nedsatt med minst 50 prosent

Samlet vurdering

Hvorfor tas det ikke hensyn til erklæringer fra spesialister og fastleger i behandlingen av uføretrygdsøknader?

– I behandlingen av uføretrygdsøknader baserer Navs samlede vurdering seg på dokumentasjon fra fastlege, andre behandlere som bruker har vært i kontakt med, for eksempel fysioterapeut eller kiropraktor, og rådgivende leger og samarbeidende spesialister, sier Sunde.

– Hvorfor forsvinner papirer som er sendt til Nav?

– Hver dag mottar Nav tusenvis av dokumenter. Unntaksvis kan det dessverre forekomme at et dokument sendt til Nav ikke lar seg spore. Dersom dokumenter mot formodning ikke lar seg lokalisere, må Nav rekonstruere saken. Det gjøres ved at alle fagsystemer gjennomgås, og de som har vært involvert i saken kontaktes for å få tilsendt dokumentasjon på nytt, sier Sunde.

Arbeider intensivt

Hva gjør dere for å bedre tilgjengelighet, informasjon og saksbehandlingstid?

– Nav Oslo arbeider intensivt med å redusere saksbehandlingstiden, bedre tilgjengeligheten og servicen til våre brukere. Antall ubehandlede søknader er gjennom sommeren kraftig redusert, og det betyr at langt færre venter lengre enn påkrevd for å motta svar fra Nav. Samtidig har nytt telefonsystem gjort det mulig å sikre våre brukere langt bedre tilgjenglighet på telefon. I tillegg til den informasjonen bruker får fra Nav gjennom personlig oppmøte eller ved telefonhenvendelse, er mye informasjon tilgjengelig på internettsiden nav.no, opplyser Sunde.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere