RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gammel mat på bussen

Andreas Behring (SV) ønsker at biogassen fra det nye forbrenningsanlegget på Klemetsrud skal brukes som drivstoff på bussene.

Klemetsrud: I 2011 skal det nye anlegget stå klart Da skal også Oslo begynne å kildesortere avfallet sitt.

Billig

Det er metangassen som dannes ved behandlingen av matavfall Behring ønsker at skal benyttes som drivstoff. Han mener kostnadene ved å benytte gassen vil bli svært liten ettersom anlegget på Klemetsrud uansett skal bygges ut.

Vi trenger en fyllestasjon og det vil koste litt, men denne fyllestasjonen bør jo bygges på et sentralt sted for bussene. Depotet på Alnabru er veldig aktuell for det, sier Behring.

Han tror ikke at mangel på biogass er et reelt problem.

Vi kaster så mye matavfall at det kommer til å være mer enn nok, mener han.

Foregangsland

Bystyrepolitikeren ser biogassmuligheten som en gylden sjanse for Norge og Oslo ikke minst til å bli en verdensledende miljøby. Bruk av biogass er 100 prosent klimanøytralt. Dessuten støyer busser som går på slik gass mindre enn busser på vanlig drivstoff, og de slipper ut langt mindre partikler i eksosen fordi forbrenningen er så ren.

I andre land er det mange busser som kjører på naturgass. Behring forteller at biogass har blitt forsøkt litt i Fredrikstad samt i en liten by i Sverige. I større skala slik det er snakk om i Oslo har det ikke vært brukt biogass tidligere. Behring mener likevel at man må ta stilling til om man ønsker å bruke biogassen fra Klemetsrudanlegget raskt slik at Sporveien har bussene klare til anlegget er ferdig.

Behring mener det er viktig at man utnytter muligheten med biogass når man har et slikt anlegg i nærmiljøet og er sikker på at de andre partiene stiller seg positive til forslaget når det kommer opp i bystyret på onsdag. Behring poengterer at transport av biodiesel er dyrt fordi Norge ikke selv har et ordentlig anlegg for slik produksjon. På Klemetsrud blir det lokal produksjon og kort transportavstand.

Det stilige er at Oslo kan ta en ledende rolle og bruke moderne teknologi også skjer det her. Så lokalt, sier Behring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere