RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gang- og sykkelvei langs Griniveien

Ragnar Wiik skrev et innlegg i Ullern Avis 5. juni, der han kommenterer Statens vegvesens planer om å bygge gang- og sykkelveg langs Griniveien. Det er en del påstander i dette innlegget som fordrer et tilsvar.

Wiik viser til informasjonsmøtet 26. mai, som ble holdt av Statens vegvesen i samarbeid med Oslo kommune. I leserinnlegget bruker Wiik formuleringen "statlig maktorroganse" flere ganger. Under møtet forsøkte vi å få fram at arbeidet med å utarbeide plan for gang- og sykkelveg og andre trafikksikkerhetstiltak langs Griniveien ikke er noe vi har startet opp uten at dette er forankret politisk i kommunen.

Statens vegvesen starter ikke opp planarbeid uten at de aktuelle prosjekter er prioritert av politiske organer. I dette tilfellet har vi fått beskjed fra Oslo kommunes politikere om å sette i gang et planarbeid med gang- og sykkelveg langs Griniveien. Under møtet ble det flere ganger referert fra et brev der dette går klart fram. Oslo kommunes bystyre har gitt prosjektet prinsipiell tilslutning gjennom sin behandling av Nasjonal Transportplan for perioden 2006-2009, der det er foreslått til bevilgning. Det er viktig at beboere og andre interessenter nå kommer med innspill til planforslaget, slik at politikerne får et best mulig beslutningsgrunnlag når reguleringssaken skal opp til behandling.

For å presisere nok en gang: Statens vegvesen verken skrinlegger eller prioriterer tiltak langs riksvegnettet. Dette er det opp til politiske organer å gjøre. Som fagetat foreslår riktignok Statens vegvesen hvilke prosjekter vi mener bør prioriteres, men vedtak om bevilgning gjøres i relevante politiske organer.

Det samme gjelder Røa-tunnel. Statens vegvesen har ikke vraket Røa-tunnel (det har vi altså ingen myndighet til), den har bare ikke nådd opp i konkurranse med andre store vegprosjekter i Oslo foreløpig. Det står i leserinnlegget fra Wiik at det fra Vegvesenets side på møtet ble sagt at "det blir ingen Røatunnel." Dette er ikke riktig. Vi presiserte kun at det er usikkert når en tunnel kan komme.

Avslutningsvis vil jeg presisere at den dagen det eventuelt kommer et vedtak om at Røa-tunnel skal bygges, vil Statens vegvesen lojalt følge opp dette. Gang- og sykkelveg langs Griniveien vil uansett være et godt prosjekt. Våre beregninger viser at det vil bli såpass mye biltrafikk på en avlastet Grinivei at tiltak vil være påkrevd. Gjennomføring av foreliggende planforslag er derfor etter vår vurdering bærekraftig for framtida, uansett når en tunnel måtte bli bygget.



Øivind Luke

Statens vegvesen Region øst

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere