RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Savner stien: Her gikk det en gangsti før, påpeker Sunny Opsahl. Hun mener utbyggeren har forsømt seg ved å henvise til at den nå går foran garasjene.
Savner stien: Her gikk det en gangsti før, påpeker Sunny Opsahl. Hun mener utbyggeren har forsømt seg ved å henvise til at den nå går foran garasjene.

Gangstien er borte

Vesthellinga borettslag på Stovner har fått bygd nye og bredere garasjer. Naboer protesterer mot at gangveien er borte.

STOVNER: Helt siden prosjektet ble kjent i 2004, har nabo Sunny Opsahl protestert mot garasjene. Hun bor i Stovnerlia borettslag, som er nærmeste nabo til Vesthellinga. Hun fortviler over at gangstien som tidligere gikk over området, nå er borte. De har overhode ikke tenkt på oss som bruker dette som en gjennomgangstrase. Flere av borettslagene i området har brukt veien og er nok ikke klar over situasjonen. Jeg vil advare foreldre mot å sende barna ut foran garasjedørene, sier Stovner-kvinnen.

Frykter "garasjetrafikk"

På forsommeren sto det nye garasjeanlegget til Vesthellinga borettslag ferdig. Prosessen i forkant har vært langdryg, blant annet som følge av to naboprotester. Arkitekt Erik Ottesen i Thams og Gaare Arkitektkontor AS stiller seg uforstående til kritikken. Han mener fotgjengernes interesser er ivaretatt.
Gangveien er dreiet litt, slik at den nå egentlig går gjennom garasjeanlegget. Veien er der fortsatt men går nå på forsiden av garasjene, sier han til Lokalavisen Groruddalen.
Sunny Opsahl mener trafikksituasjonen er farlig for fotgjengere. Hun mener utbygger har løpt fra sitt ansvar om å erstatte gangstien som er gjenbygd. Eksisterende gangsti skal forskyves noe for å gå klar av garasjene, heter det i flere dokumenter i saken.
Dette stenger gjennomfartsmuligheten som skolebarn og andre har hatt hele tiden. Når bilene kommer ut av garasjene, krysser de fortauet, slik at barna blir tvunget til å gå rundt borettslaget. Vi krever at det blir laget et overgangsfelt og omlegging av skoleveien, legger hun til.
Opsahl trodde at en omlegging av traseen ville bety at gangveien ble opparbeidet på baksiden av bygningene. Det er ikke skjedd.
Jeg vil advare foreldrene. Barna går her på eget ansvar. Det vil være mellom 50 og 100 bilkjøringer i døgnet fra borettslaget, og mye skjer i tiden da skolebarna ferdes her. Det er viktig at barna får en sikker vei å gå på, sier Opsahl som står oppført på Miljøpartiet de Grønnes liste i bydelsvalget 10. september.

Avviser problemet

Avisen har forsøkt komme i kontakt med leder av borettslaget uten å lykkes. Arkitekten presiserer at gangveien det er snakk om, ikke er kommunal. Den er blitt til fordi noen begynte å gå der da blokkene på Stovner ble bygd på 1970-tallet. Opparbeidelse av en helt ny sti var visstnok umulig, ifølge Ottesen.
Nå går det ikke biler ut og inn av garasjen i ett sett. Det er mulig å gå foran garasjene, sier han.
Ifølge Ottesen har borettslaget brukt lang tid på å enes om en løsning. Enten bygging av nye eller utbedring av de gamle.
Garasjene begynte å bli råtne og de var veldig smale. Nå har bredden økt fra 2,5 meter per bil til 3 meter. Selv om det nå er bygd garasje på ei tomt hvor det ikke sto noe fra før, er det samme antall garasjer. Området lå brakk og folk parkerte der i hytt og pine, sier artkitekten.
Opsahl er skuffet over at bydel Stovner ikke har engasjert seg i saken, og at ikke Vesthellinga borettslag har hatt dialog med protestantene.
Jeg oppfordret dem til å ta kontakt for å finne løsninger, men har ikke hørt noe. Det er skuffende, sier Opsahl.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere