RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Går bloggerne etter i sømmene


Mia Lövheim har sett nærmere på de unge jentebloggernes univers.
Mia Lövheim har sett nærmere på de unge jentebloggernes univers.
Den svenske forskeren Mia Lövheim har forsket på unge jentebloggere. Hennes observasjoner stemmer godt, sett i forhold til Maren og Marie Amandas virkelighet.

OSLO: Apollon, forskningsmagasinet for Universitetet i Oslo, har nylig publisert et intervju med den svenske gjesteforskeren Mia Lövheim, som blant annet har sett nærmere på de ti mest populære jentebloggerne i alderen 18 - 27 år.

Familie og shopping

Lövheims betraktninger stemmer godt overens med det vi kan se i Marie Amanda og Marens blogger, blant annet hvilke tema det skrives om.

– Kvinner er tradisjonelt bærere av kulturarv, men disse bloggerne ønsker å være uavhengige og individuelle. Likevel ser vi at de er tvunget til å forholde seg til gamle idealer, sier hun til Apollon.

Forskeren har merket seg at de unge jentebloggerne i stor grad skriver om "tradisjonelle kvinneunivers som familie, kjærester og shopping".

Da vi intervjuet Marie Amanda og Maren var begge klare på at de startet å blogge for egen del.

Dette går også igjen i Lövheims studier.

– Bare noen få snakker om at de skriver for å bli lest, sier Lövheim til magasinet.

Men for å ta skrittet videre til å tjene penger på bloggingen, er de avhengige av å bli lest - av mange.

Lar seg ikke lure

– Skal man bli lest, må man produsere på bloggen hele tiden, noe som krever flere timers jobbing hver dag, sier Lövheim.

Forskeren bekrefter dermed indirekte Marie Amandas syn på blogging som fulltidsjobb.

Selv om de få eller ingen av motebloggerne har bedriftsøkonomisk utdannelse, tror ikke Lövheim at jentene lett lar seg utnytte av utspekulerte annonsører.

– Det er vanskelig for annonsører å lure til seg billig annonseplass, sier hun. – Bloggerne har noe kontakt med hverandre, og er i tillegg ofte åpne med leserne om tilbud de får og hva de tjener.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere