*Nettavisen* Nyheter.

Går den neste Einstein på Urra?

– Matematikk kan også være kreativt, sier Olivia H-C Ruud (t.v.). Hun får uforbeholden støtte fra Behnam Golmohamamdi, Marius Hallbing og Cora Gabrielle Møller Jensen. FOTO: Erik Tangen

Åttendeklassingene ved Uranienborg skole tok videregåendepensum i matematikk på strak arm tidligere i dag.

Klikk på bildet for å forstørre.

En engasjert Farid Nolen lærte Urra-elevene om mattemestring.

URANIENBORG: I fjor sendte Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) Ismail Pelaseyed og Farid Nolen på kunnskapsturné over det ganske land.

De skulle være godt skikket til oppgaven; Ismail studerer kjemi ved Göteborgs Universitet, og Farid studerer teknisk kjemi ved Chalmers Tekniska Högskola. I løpet av en drøy måned gjestet de 23 norske skoler.

Målet med kampanjen, som i utgangspunktet rettet seg mot tiendeklassinger, var å få flere ungdomsskoleelever til å velge realfag i videregående opplæring.

Men på Urra skal man åpenbart tidlig krøkes, som det heter på folkemunne: Tidligere i dag tok åttendeklassingene ved Uranienborg skole et dypdykk i matematikkens verden - med stort hell, skal vi tro svenskene.

Gledelig gjensyn

- En av de ansatte på NHO har et barn som går på skolen, og hun spurte om ikke vi kunne være interressert i å komme tilbake og kjøre mattemotivasjon for åttendeklassen. Dette sa vi selvsagt ja til, forteller Ismail Pelaseyed

Like før jul besøkte de Uranienborg-elvene for første gang.

- Jeg følte at vi fikk bra respons og god kontakt med elevene, så vi bestemte oss for å komme tilbake, forteller han.

Denne gangen hadde de også med seg Farids far, Behnam Golmohamamdi, som snakket om verdier.

Mestring = ekstremt viktig

Ismail forteller at de tar utgangspunkt i matematikk som i utgangspunktet skal være "for vanskelig" for elevene.

- I dag har for eksempel elevene lært seg den rette linjens ligning på en time. Dette er egentlig videregåendepensum, sier han engasjert.

- Hvor viktig er denne mestringsfølelsen for barna?

- Ekstremt viktig. Den største utfordringen i matematikker er jo nettopp å ikke gi opp når man står fast. Einstein brukte eksempelvis ti år på å forklare den fotoelektriske effekt - han gav aldri opp, og fikk Nobelprisen for det til slutt. Ahaopplevelsen du får av å mestre noe vanskelig er uvurderlig for unge skoleelever, sier han.

Storfornøyde elever

Åttendeklassingene forteller at de har fått stort utbytte av møtet med de svenske akademikerne.

- Før tenkte jeg på matte som et litt kjedelig fag, som vi bare måtte lære. Ismail og Farid lærer oss matte på en helt annerledes, og mer morsom, måte enn vi er vant til fra vanlig skole, sier Olivia H-C Ruud.

- Vi har blant annet lært at det ikke er selve oppgavene som er det viktigste. Det viktigste er at vi lærer oss å tenke nytt, og finner nye måter å løse problemer på, supplerer Cora Gabrielle Møller Jensen.

De er ikke i tvil: svenskene skulle vært her oftere.

- Hadde disse mattegeniene vært her hver deg tror jeg alle hadde skjønt alt, konkluderer Marius Hallbing.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.