*Nettavisen* Nyheter.

Gerhardsen og miljøbilen Rune G

Til 1. mai fikk Rune Gerhardsen el-bilen Rune G, og han er full av lovord om det lille kjøretøyet.

Nordstrand/Rådhuset: Gerhardsen svinger inn Borggården bak Rådhuset med Rune G, og bilen er så stille at det ikke er mulig å høre at han kommer.

Er den ikke søt da, smiler Gerhardsen.

Fordeler

Gerhardsen forsikrer om at bilen er fullt kjørbar, og han tror det bare er tidsspørsmål før vi ser flere av de små nette bilene rundt omkring i Oslo.

De er jo så små at man kan putte dem i lomma. Det er nesten som å kjøre radiobil, forteller arbeiderpartipolitikeren og legger til at han nå stort sett kjører Rune G når han skal til sentrum.

Når jeg skal på pinseferie tar jeg den andre bilen for el-bilen har et batterier som varer i syv til åtte mil. Men jeg kommer fram og tilbake fra Nordstrand til Rådhuset uten å lade den.

Tror flere kommer

Runge G er norskprodusert av ElBil Norge og fabrikken ligger på Økern. Merket heter Buddy og farkosten klarer så vidt å holde tre ikke altfor store personer.

Jeg var faktisk med på å løfte på plass karosseriet selv, forteller Gerhardsen og det er ingen tvil om at det er nett kjøretøy han har skaffet seg. Liten, stille, miljøvennlig og så å si gratis i drift. Bilen kan parkeres gratis på kommunale plasser og man kjører gratis gjennom bomringen.

Ideell til sentrumskjøring

Det er mange som har kommet bort og spurt meg om Rune G. Mange lurer på om den fungerer ordentlig, og det kan jeg forsikre dem om at den gjør. Den er fin å kjøre. Det eneste er at den kanskje er litt for stille. Jeg fikk meg en støkk i Kongsveien her om dagen da to syklister kjørte rett ut foran meg. De hadde jo ikke hørt meg. Men det gikk jo bra da, så får man bare kjøre forsiktig, sier Gerhardsen.

Bilen er ikke ment for motorveien og er plombert på 80 kilometer i timen.

Men den er perfekt til bykjøring. Vi vil jo satse på å få mange flere ladestasjoner i byen, det er ikke nok av dem nå. Men slike ladestasjoner er det lett å legge opp i stor skala, forteller lederen for samferdsel- og miljøkomiteen. Hver bil er utstyrt med en liten nøkkel som kan åpne ladestasjonene.

Symbolsk viktig

Gerhardsen poengterer at el-bilen er symbolsk viktig.

Nå som vi er så synlige på miljøpolitikk så er det klart det er viktig for politikere å være foregangsfigurer. Det er mange som tror at det ikke går an, vi må vise at det går, sier Gerhardsen.

Jeg tror salg av el-biler kommer til å eksplodere, og teknologien er bare i begynnelsesfasen. Om ti år tror jeg det kommer til å se helt annerledes ut her ute på Fridtjof Nansens plass. Jeg tror den tradisjonelle bensinbilen er på vei ut. Trolig kommer vi til å få flere hybridbiler som kan gå både på strøm og diesel, sier Gerhardsen og filosoferer litt over den voldsomme miljøinteressen som folk viser om dagen. Når man ser tilbake i historien tror jeg at høsten 2006 vil bil stående som et vendepunkt for miljøet, avslutter Gerhardsen før han setter seg inn i Rune G og kjører lydløst ut fra Borggården.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.