*Nettavisen* Nyheter.

Gigantisk betonglokk over Lysaker og inn i Oslo

OVER MOT OSLO: Arne Sunde viser at «busslokket» vil komme i høyde med stasjonen og langt inn på Oslosiden. E18 ses til høyre i bildet og Lysakerelven krysser i bakgrunnen. Foto: Vidar Bakken

Bærum kommune vil snart vedta nye E18 og det får også konsekvenser for Oslo-siden.

Klikk på bildet for å forstørre.

BLIR MØRKT: Strekket langs Lysaker stasjon vil bli mørklagt med betonglokket. Foto: Vidar Bakken

Klikk på bildet for å forstørre.

INN I OSLO: Det blå feltet viser det planlagte lokket med snuplassen inne på Oslosiden. Skisse: Statens vegvesen

LYSAKER: – Vi ser for oss at Lysakerbyen skal sluttføres og bli et sammenhengende, attraktivt bysentrum. Hvis planene for E18 blir gjennomført slik de er i dag, blir det åpne området ved siden av Lysaker stasjon lukket igjen med et gigantisk betonglokk, sier arkitekt Arne Sunde i Spor Arkitekter, som representerer Lysakerbyen Næringsvel.

Ny barriere

Lokket skal betjene gjennongående busser og være endeholdeplass, samt at det blir vendeplass for busser fra Bærum. Hensikten er blant annet at passasjerer skal ta seg videre med tog. Fra lokket vil det gå ramper ned på Oslosiden.

– Før man setter i gang et irreversibelt giganttiltak bør man tenke seg om to ganger. Lokket som for det første vil innebære byggekaos i flere år, vil komme i høyde med stasjonen, over Lysakerelva og 150 meter inn i Oslo. I tillegg til å ødelegge det åpne byrommet, vil det skape en ny barriere mot sjøen og dele Lysakerbyen i to for alltid, understreker Sunde.

Les også: Dette vil bli Norges dyreste veiprosjekt

– Vesentlig trafikk

– Trafikkbildet for dem som vil inn på E18 vil endres vesentlig når man kommer fra Lilleaker eller Sollerudsiden, på grunn av rampene fra lokket. Fra lokket vil det gå ramper langt inn på Oslosiden, noe som etter alt å dømme er i strid med de planene Oslo har skissert i dette området, sier Sunde.

Han mener rampene vil gjøre at trafikantene må ta en omvei på en kilometer.

– Man blir nødt til å snirkle seg gjennom Lysaker sentrum for å komme ut på E18 mot Oslo. Dette er trafikk som boligveiene ikke har kapasitet til å ta. Med alle de boligene som er planlagt og skal bygges på Lilleakersiden sammen med alle arbeidsplassene, vil dette føre til en uakseptabel løsning for oslotrafikken, sier han.

Les også: Jubler for E18 i tunnel

Terminal på Skøyen

Han peker på flere momenter som kan gjøre lokket overflødig.

– I forbindelse med kommunedelplanen for Skøyenområdet blir det utredet en underjordisk bussterminal i Elkjøpkvartalet ved stasjonen, med omstigning til T-bane, tog og trikk. Da trenger man ikke terminere mange busser på Lysaker, men kan føre kollektivstrengen til Skøyen. Trafikken vestfra vil også bli avlastet når den nye tilførselsveien i Bærum fra E18 til Fornebu blir realisert, uten å måtte ha omstigning på Lysaker.

Les også: Silje (12) ble kastet av bussen i Sørkedalen

Konsekvenser på begge sider

– Foreløpig fungerer Lysaker stasjon tilfredsstillende for vestgående busstrafikk. Når så Fornebubanen kommer på plass, vil stasjonen bli avlastet med mye mindre busstrafikk til Fornebu. Alt dette er momenter som må vurderes før man vedtar å bygge et gigantlokk, som i løpet av kort tid kan vise seg å bli helt unødvendig. Jeg forventer at Bærum kommune og Oslo kommune samarbeider for å finne en best mulig løsning, i og med at det planlagte lokket får konsekvenser på begge sider av Lysakerelven, sier Sunde, som drømmer om et helt annet alternativ, sier Sunde.

– Trafikken skulle gå i tunnel under Lysaker, hvor dagens Drammensvei ble en hyggelig bygate på toppen. Det kunne blitt et fint «by-gategulv» med god tilgang til sjø og byrom fra alle kanter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.