*Nettavisen* Nyheter.

Gir afrikansk kulturbistand

Barth Niava love å formidle afrikansk kultur til nordmenn i uoverskuelig fremtid. Foto: Anne Marie Huck

Center for Afrikansk Kultur- formidling åpner flunkende nytt mediatek i mars.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

Barth Niava love å formidle afrikansk kultur til nordmenn i uoverskuelig fremtid. Foto: Anne Marie Huck

BISLETT: Vi vil bringe kunnskap om afrikansk kultur, sier Barth Niava. Dette er verken nytt eller ukjent for grunnleggeren og lederen av huset i bevegelse, Center for Afrikansk Kulturformidling, som i fjor feiret 30 års jubileum. I tillegg til danse og trommekurs, afrikansk lekestue og babybæringskurs jobbes det nå med å få i stand et mediatek for å gjøre ytterligere informasjon om det afrikanske kontinentet tilgjengelig for flere.

Vi har samlet det vi har av foredrag, filmer, musikk, dans og litteratur gjennom årene, og jobber for tiden med en database for å få alt i system, sier Barth. Senteret spesialiserer seg innenfor emnene skjønnlitteratur, historie og kunst. Alle verker skal være tilgjengelig for nordmenn, på norsk og engelsk.

Eneste

Senteret, som holder til i Pilestredet 75c, er landsomfattende, og det eneste av sitt slag i Norge. Det er også den eldste organisasjonen i landet med minoritetsbakgrunn.

Vi har fått et navn som forplikter, sier Barth leende. Han forteller om den spede begynnelsen da mannnen, født i jomfruens tegn, og dermed perfeksjonist av naturm ifølge ham selv, inntok Oslo, etter å ha kommet fra Elfenbenkysten.

Da var det mange post 68-ere her som var oppptatt av meditasjon, og mange trodde at afrikansk dans er fridans uten struktur, sier Barth. Han forteller at menn er det fremdeles få av på dansekursene, og stereotypen om frigjorte 68'ere henger kanskje noe igjen når man tenker på afrikansk dans i Norge i dag. Mange blir fremdeles forundret over å finne et svært systematisk oppbygget dansespråk med streng struktur.

Mot fordommer

Resepten for å påvirke arbeidet mot rasisme er gjennom kulturformidling og holdningsskapende arbeid med et godt innhold, sier Barth. Han vil fortsette å jobbe med å få vekk "eksotismestempelet" ved andre kulturer, og fokusere på innhold.

Du kan jo danse eller spille tromme for meg, for du er jo afrikaner, er utsagn Barth har fått høre flere ganger i Norge.

Andre vanlige fordommer handler om at afrikanere er undertrykte, og flere forbinder kontinentet med fattigdom og krig, og som bistandsmottaker fra Norge.

Vi har drevet afrikansk kulturbistand til Norge i årevis, sier Barth som liker å gjøre om på klisjeer.

Aktiv

Man må dele kunnskaper med hverandre. De fleste mennesker ønsker å reise. De vil gjerne oppleve nye kulturer, men det hjelper ikke å ha vært i Afrika og komme hjem å henge opp et teppe på veggen i stua, sier Barth. Den aktive mannen tar en slurk av kafeens spesialitet, en kald ingefærdrikk, som blant annet er perfekt for å motvirke forkjølelse.

Jeg mener at man må være aktiv for å lære noe, ikke bare ta imot informasjon passivt, sier en engasjert Barth. Gjennom dansen, i samværet med mennesker fra andre nasjoner, og inspirerende foredrag kan man på en bedre måte forstå og lære om andre kulturer, mener Barth.

Fagfolk

Barth mener at de tjener på å samle fagfolk på et sted, selvom CAK kjenner at konkurransen er større enn tidligere. Studentene flykter for eksempel til afrikansk dans som tilbys på universiteter og lignende. Før var det jazzballett nordmenn var råe på, mens tlbudene i dag består av alt fra capoeira, tango, afrikansk dans og selvforsvarskurs.

Alt må sees i sammenheng. Salsaen er født på cuba, men er en del av den afrikanske arven, sier Barth. Han er svært oppptatt av å bryte ned feillæring som at tangoen kun er fra Argentina, og at capoeiraen bare forbindes med brasiliansk kampsport. Han er opptatt av å bryte ned stereotyper og fordommer.

Vi skal ha et kurs i afrikansk selvforsvar 11. april. mange forbinder bare dette med asiatisk kampsport, og vet ikke at det finnes afrikansk selvforsvar en gang, sier Barth.

Kampen om penger har også vært lang, og i hele 15 år var det ingen kroner å hente fra den norske staten. Utholdenhet, frivillighet og gleden av å lære bort afrikansk kultur til nordmenn har vært drivkraften for å holde centeret oppe.

Jeg er gift med senteret, sier Barth og forteller spøkefullt at mange kvinner ikke tillater polygami så derfor kan det være vanskelig å i tillegg holde på et tradisjonelt ekteskap.

Livsløp

Fra 2001 startet CAK å tilby kurs i Afrikansk babybæring, som ifølge Barth skal være det første av sitt slag i verden. Her læres nordmenn opp på en pedagogisk måte om hvorfor barn har godt av å bli båret på mors rygg.

Det er med på å forebygge å rette opp misdannelser i bekkenet, og gir en sterkere tilknytning mellom mor og barn, forteller Barth. Afrikansk lekestue, tromme og dansekurs for barn og selvsagt for voksne er bare noe av det som tilbys på CAK. Kafeen er åpen fra 16.00 til 23.00 fra tirsdag til lørdag, og her serveres afrikanske og kreolske spesialiteter, samt den populære ingefærdrikken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag