Gå til sidens hovedinnhold

Gnistrer på scenen

Stor skuespillkunst vekker publikums innlevelse, skaper samhandling mellom dem og aktørene. Som når ekteparet Gudrun og Svein Erik gnistrer på scenen.

HEGGELI: Skuespillerkunst bunner i trangen til å uttrykke seg, bruke evnen til innlevelse. Det gjelder å åpne for underbevisstheten, vekke publikums innlevelse. Øyeblikkets kunst! Talent er en lyst du kan ikke la være, det roper etter deg!

Gudrun Waadeland og Svein Erik Brodal fra Heggeli hørte ropene alt som barn. Bare ni år gammel vant Gudrun en talentkonkurranse i NRK, der det ellers var bare voksne med. Som gutt drev Svein Erik med opplesning, og forfatteren Evi Bøgenes oppdaget ham. Hans første rolle var i et lite stykke hun hadde skrevet. Både Svein Erik og Gudrun visste svært tidlig at det var skuespillere de ville bli.

De er kjent fra mange store roller, fra Hedda Gabler og Inger til Østråt til Hamlet og Brand. (Svein Erik har spilt Brand to ganger!) Mange husker nok også at Gudrun sang hovedrollen i Annie Get Your Gun, The King and I, Og Stopp verden.

Hun synger så flott! sier Svein Erik stolt. Og mange assosierer Svein Erik med stemmen til Snekker Andersen i Prøysens koselige julefortelling.

Begge har vært teatersjef i tolv år, Gudrun ved Riksteatret, Svein Erik ved Det Norske Teatret. Svein Erik er også en sentral drivkraft bak prosjektteatret Toten Teater.

Du har gjort mye for å fremme ny norsk dramatikk, Gudrun?

En del, nikker hun. Og nevner Tor Åge Bringsværds "Da er jeg en klingende bjelle", med musikk av Rypdal, og Kassandra av Georg Johannesen. "Sit du godt, Georg?" av Solstad og Økland, og "Kollisjonen" av Sverre Udnæs.

Vi ledet Teatersenteret Bikuben i noen år. En av intensjonene der var nettopp å få frem nyskrevet norsk drama.

Svein Erik, du har gjort mye for å fremme internasjonale dramatikere? Som Tankred Dorsts "Merllin".

Det var mye internasjonalt i Skagestads tid også, sier Svein Erik beskjedent.

Et livets speil

Shakespeare mente at teateret skulle være et speil av virkeligheten. Er det sånn?

Det gir ikke noe entydig bilde i hvert fall, det er ganske komplisert. Det setter mennesket i ulike situasjoner, mener Svein Erik.

Det er interessant at så mange strømmer til teateret, til talescenen, sier Gudrun. Det har stor tilslutning! Jeg var med i det første ensemblet i Fjernsynsteatret, smiler Gudrun.

Sceneteatrene hadde litt distanse til TV-teater; de så det som en konkurrent.

Det er noe med det levende teateret kontra boksen, sier Svein Erik. Nå er det fulle hus på det meste! Jeg var med i TV-teatret ett år, på scenen har jeg vært et helt liv.

Salongteater en gammel tradisjon

Dere har eget salongteater. Hva fikk dere til å starte med det?

Vi ville prøve ut skuespillkunsten på en annen måte, sier Svein Erik. Vi var på en konferanse i Moskva i 1988, og begynte med salongteater i 90.

Sam Besekow har hjulpet oss mye. Han godkjente manusbearbeidelsene blant annet. Han studerte salongteater i Berlin. Vi bygger på det vi har lært av ham i salongen! sier Gudrun. Der er det plass til maks 30 tilskuere. Det er spesielt inviterte. Spennende med de samtalene vi har etterpå, sier hun.

Vi lærer en del av kontakten med publikum. Vi begynte med dette bare ett år etter at vi sluttet som teatersjefer. Det å få være i samme rom som publikum er spesielt. Det skulle vare i bare ett år, nå har det vart i 19! Publikum pushet oss. Det har gitt mye glede, det er veldig morsomt!

Magien når alt klaffer og publikum er som trollbundet hvordan oppleves det i salongteater i forhold til på en stor scene?

Det er større avstand. Det blir ikke så nært på en stor scene. Samspillet med publikum... Vi løftes fram av dem! sier Gudrun ivrig. Man kommer teksten mye nærmere.

Det er ikke så mye stæsj, bare oss! tilføyer Svein Erik.

Det direkte samspillet med publikum, det er DET som er teater! En del av dette teateret er at vi er i samme rom. Den levende stemmen, vibrasjonene i rommet, ingenting kan konkurrere med det!

Teatret stiller spørsmål. Det speiler tiden, og får oss til å tenke. Ved å se sjeleutvidende forestillinger kan du lete og finne svar.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot