Gode kassebiler for familien

Skoda Yeti et hestehode foran Citroën C3 Picasso i test.

Skoda Yeti et hestehode foran Citroën C3 Picasso i test. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Selv om Citroën C3 Picasso koster minst gir Skoda Yeti mest bil for pengene.

Rett hekk gir mye bagasjeplass.

Skoda Yeti er en allsidig bil

En bil med spesiell form og mye plass.

Høy sittestilling gjør det vanskelig å komme ut av bilen uten å bli møkkete på klærne.

Spesielt førermiljø.

Funksjonell, men litt kjedelig førerplass.

Smart med vidvinkelspeil i taket.

Tre individuelle stoler bak.

Ekstra vindu gir god sikt.

Spesielle instrumenter.

Smart kortholder.

Ekstra rom til småting.

Navnet skjemmer ingen.

Størst og smartest innredet bagasjerom i Skoda.

Helt flatt gulv i Citroën.

Godt synlige lys.

Kasselignende småbiler har mange venner. Ikke fordi alle trenger all plassen bilene tilbyr, men fordi høy sittestilling gir bedre oversikt i trafikken.

Ikke minst for en del eldre er nettopp sittestillingen et viktig kjøpsargument.

Spesielle navn

Nok en gang har en død spansk kunstner tilført en fransk bilprodusent nye bilideer.

Skoda valgte heller å samtale telepatisk med «den avskyelige snømannen» for å få orden på sakene.

Som du forstår bærer både Citroën C3 Picasso og Skoda Yeti i seg elementer som gjør dem langt mer praktiske enn vanlige personbiler, selv om de begge faktisk har tradisjonelle bakdører.

Skyvedører ville gjort bilene enda mer praktiske, men også dyrere.

Vinneren dyrest

Skoda Yeti vinner testen selv med høyest pris og høyest forbruk.

Årsaken ligger i at den kjører bedre, har høyere sikkerhetsnivå, laster mer og kan trekke tyngre tilhenger. Høy pris og høyt forbruk trekker ned.

C3 Picassos styrke ligger i gunstig pris og hyggelig forbruk, mens en alvorlig sikkerhetsbrist, samt dvask giroverføring trekker ned.

Bilen oppnår ikke høyeste score i sikkerhetstester hos EuroNCAP fordi hodet ikke beskyttes godt nok ved påkjørsel bakfra.

C3 Picasso er ikke mer enn så vidt over fire meter lang, men laster likevel over 1,5 kubikkmeter bagasje med baksetet foldet sammen.

Et digert glasstak og ekstra sidevindu foran bidrar til lys og trivelig kupe; hele solen slippes inn i bilen om man vil.

Flatt gulv

Det doble bagasjeromsgulvet gir praktisk og helt flatt bagasjeromsgulv. Er du medlem av en kaffeklubb, eller liker å medbringe ei vannflaske, tilbyr Citroën deg rikelig med steder å plassere drikkevarene.

C3 Picasso kjører ikke like bra som Skoda Yeti, men oppleves mer komfortabel. Yeti drar mot sportslig retning.

Men der Yeti girer presist opplevdes giroverføringen i C3 som så dvask og upresis at vi lenge lurte på om det var noe galt med bilen.

C3 Picasso er lett å komme inn og ut av. Det er også Yeti, men enda høyere sitteposisjon gjør det usedvanlig lett å skitne til klærne ved inn- og utstigning.

Vår mening om testbilene

Skoda Yeti Citroën C3 Picasso
Bak rattet 8,0 7,0
Kupeplass 8,5 9,0
Bagasje 9,0 8,0
Komfort 8,0 8,5
På veien 8,5 7,5
Ytelser 8,0 8,0
Forbruk/CO2 7,5 8,0
Sikkerhet 9,0 7,0
Utstyr 7,5 7,0
Pris 6,5 8,5
Totalt 80,5 78,5

Testbilene i tall

Skoda Yeti Citroën C3 Picasso
Modell 2,0 TDI 1,6 HDI Comf
Pris fra 251 400 kr 199 900 kr
Pris testbil 302 800 kr 231 400 kr
Bagasje 416 - 1580 l 385 - 1506 l
Motor 2,0 1,6
Hk 110 hk 109 hk
Drakraft 250 Nm 240 Nm
Forbruk (EU) 0,54 l/mil 0,49 l/mil
Forbruk (målt) 0,522 l/mil 0,527 l/mil
Co2-utslipp (EU) 140 g/km 130 g/km
Toppfart 177 km/t 183 km/t
0-100 km/t (målt) 11.6 sek 12,1 sek
80-0 km/t (målt) Ikke målt Ikke målt
Støy 80 km/t (målt) 66 dBA 66 dBA
Kollisjonsputer 7 stk 6 stk
Antiskrens Ja Ja
Garanti 3 år 3 år
EuroNCAP* 5 stjerner 4 stjerner

* Mer om sikkerhet på EuroNCAP

Kilder: OFV/produsentene

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.