RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Godt fornøyd med hjemmetjenesten

I en brukerundersøkelse av hjemmetjenesten i Oslo kommune kom Bydel St. Hanshaugen på en sterk andreplass.

BYDEL ST. HANSHAUGEN: Til tross for en del negativ mediefokusering på eldreomsorgen, hvor blant annet flere politikere etterlyser større valgfrihet for å heve kvaliteten, viser tallene fra brukerundersøkelsen at politikernes virkelighetsbeskrivelse muligens er noe negativ. For i følge undersøkelsen TNS Gallup har gjort for Oslo kommune, er flesteparten av brukerne godt fornøyd med både hjemmehjelpstjenesten og hjemmesykepleien. Videre går det frem at hele 90 prosent av brukerne fortsatt ønsker å benytte seg av de kommunale tjenestene.

Bare hyggelige folk

Aud Kristiansen fra St. Hanshaugen er en av brukerne av bydelens hjemmesykepleie. Den 85 år gamle pensjonisten har hjemmesykepleien på besøk hver fjortende dag, og hun kommer med bare positive erfaringer.

De som kommer hit er veldig hyggelige folk. Jeg får blant annet hjelp til å dusje og få klipt neglene, og i alle de årene jeg har hatt hjemmesykepleie har jeg aldri hatt noe å utsette på den servicen jeg får, forteller Kristiansen. Enkedamen som bor i Akersbakken og som av hjemmesykepleierne går under kallenavnet "snilledama" synes det er synd at de få som klager på hjemmetjenesten skal få så stor oppmerksomhet. Siden Aud har levd på den tiden hvor ordet eldreomsorg for det meste var ensbetydende med hjelp fra familie, venner eller naboer, etterlyser hun mer av denne nestekjærligheten også i dag.

Da jeg og min nylig avdøde ektemann flyttet inn her for 56 år siden, var det vi som var de yngste beboerne i oppgangen. På denne tiden var det vi som hjalp de eldre beboerne med husvask og handleturer. Og i dag er det faktisk ett av barnebarna til en nabo vi hjalp i sin tid, som handler på butikken og vasker huset for meg, forteller Aud.


Minimale forskjeller

4.754 av totalt 166.625 brukere har deltatt i den omfattende spørreundersøkelsen. En viktig nøkkelfaktor som gjør at Bydel St. Hanshaugen scorer så høyt blant de 15 bydelene, viser seg å ligge i brukernes positive opplevelse i selve møtet med personalet. Her er personalets evne til å vise omsorg, evnen til å lytte, være trofast og utføre arbeidsoppgavene på en tilfredsstillende måte, de enkeltfaktorene som fremheves mest.

Leder for Seniorforvaltningen i Bydel St. Hanshaugen, Helga-Katharina Haug, er svært fornøyd med at hennes bydel kommer så bra ut av undersøkelsen. Og at den kommunale hjemmetjenesten viser seg å være så konkurransedyktig, er noe Hauge spesielt setter stor pris på.

Undersøkelsen viser at hva brukerens helhetlig vurdering av tjenesten angår, er det bare minimale forskjeller mellom offentlige og private leverandører, forteller Haug.

Det gode resultatet tross alt, kommer ikke bydelens hjemmetjeneste til å hvile på laurbærene av den grunn. Det arbeides kontinuerlig for å forbedre tjenestene, og Haug vil bruke resultatet av undersøkelsen til å bli enda bedre.

Brukerundersøkelsen gir viktige signaler om hva vi bør vektlegge i planleggingen og i utførsel av hjemmetjenesten. I likhet med hva som er gjengangeren i alle andre bydelene, ser vi at vi må bli enda flinkere til å oppfølge klager fra brukerne. I tillegg vil vi jobbe for at brukerne får et mindre antall av forskjellige personer å måtte forholde seg til, forsikrer Haug.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere