RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gran-rektor jobber mot rasisme


– Jeg er glad for å ha kunnet bidra med mine kunnskaper på feltet, sier Signe Marie Natvig Andreassen. FOTO: Arkiv
– Jeg er glad for å ha kunnet bidra med mine kunnskaper på feltet, sier Signe Marie Natvig Andreassen. FOTO: Arkiv
– På Gran jobbet vi med dette systematisk hver eneste dag, sier tidligere rektor på Gran, Signe Marie Natvig Andreassen.

GRAN/OSLO: Torsdag 27. januar er Holocaustdagen.

En arbeidsgruppe ledet av lektor på Nansen-skolen, Inge Eidsvåg, med blant annet Andreassen, overrakte nylig en rapport til kunnskapsministeren, som tar for seg jødehat og muslimhets i skolen.

Andreassen har god erfaring fra arbeid med mulikulturelt miljø.

Nulltoleranse

– Jeg er glad for å ha kunnet bidra med mine kunnskaper på feltet. Dette synes jeg er utrolig viktig. På Gran jobbet vi med antirasistisk arbeid hver dag og praktiserte nulltoleranse. Det var ikke uten grunn at skolen fikk besøk av Nelson Mandela, sier Natvig Andreassen til magasinet Samfunn.

Eidsvåg understreker læreres rolle i antirasistisk arbeid:

– Lærere bør stå i fremste rekke i kampen mot rasisme og antisemittisme. Men med på laget skal de få foreldre og folk flest. , sier han til magasinet Samfunn.

Jødehat

– Foranledningen til at arbeidsgruppen ble nedsatt, var et innslag på Lørdagsrevyen 13. mars 2010. NRKs reporter Tormod Strand hadde i ett år arbeidet med å kartlegge jødehat blant muslimske elever. Selv om ingen ville stå fram i reportasjen, ble det avdekket at jødehat er utbredt i Norge, sier Eidsvåg til magasinet.

Systematisk arbeid

– Vi fikk rapporter fra flere lærere om både jødehat og muslimhat i skolen. Det var bakgrunnen for at vi nedsatte arbeidsgruppa i mai 2010, sa kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Arbeidsgruppa fikk i oppdrag å se på hvordan skolen kan arbeide systematisk for å bekjempe slike rasistiske og antisemittiske holdninger blant elever.

Arbeidsgruppen er kommet frem til 39 forslag de mener må inn i skole og samfuinn, for å bekjeme jødehat og muslimhat.

– Nå skal vi gjennomgå alle de 39 forslagene, men ingen av dem har en avskrekkende prislapp. Dette er helt realistisk å få til, sier Halvorsen.

Trygge arenaer

– Skal vi klare å bekjempe rasisme og antisemittisme må skolene klare å skape trygge og gode arenaer der elever og lærere kan ta opp slike temaer i hverdagen. Når utvalget har snakket med de jødiske og muslimske ungdommene, er dette holdningen som går igjen, sier Eidsvåg.

Kunnskapsministeren understreker imidlertid at dette ikke kan gjøres på skolen alene. Arbeidsgruppen foreslær ingen endringer i læreplaner eller lignende.

Videreutdanning

Ett av de 39 forslagene arbeidsgruppa foreslår er å gi lærere mer kunnskap i form av kurs og videreutdanning. Også lærerutdanningen bør ta inn temaet mener Eidsvåg.

Han mener også at det bør jobbes mer målrettet for å rekruttere flere lærerstudenter ulik språklig og religiøs bakgrunn.

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere