RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Gratis» bil i tre år


ROMSLIG: VW Sharan er en stor og romslig bil med plass til det meste. Den er en drøm å kjøre og i en egen klasse komfortmessig som varebil.
ROMSLIG: VW Sharan er en stor og romslig bil med plass til det meste. Den er en drøm å kjøre og i en egen klasse komfortmessig som varebil.
Hvis du klarer deg med to seter i tre år, så har du i virkeligheten gratis bil i denne perioden.

Regnestykket baserer seg på at de statlige avgiftene på en varebil er betydelig lavere enn for en personbil, noe som gir skikkelige utslag i nybilprisen.

Del på Facebook

Etter ti år kan du fritt omregistrere en varbil til personbil uten at det koster deg noe.

Omregistrere

Problemet er bare at de fleste ikke har samme bilen i ti år, men ser du nøyere etter i de samme forskriftene så finner du at du kan omregistrere bilen etter tre år – og betalte bare 45 prosent av personbilavgiften. Da må du riktignok ut med 78 500 kroner, men samtidig får du en bil som har økt sin verdi med langt mer enn denne summen. Utregninger viser at du har hatt gratis bil i de tre første årene. Litt avhengig av verditapet.

To i tre år

–Ja, dette er en mulighet for den eller de to som klarer seg med to seter i tre år framover, sier Frode Mork

Han forteller at flerbruksbilen Sharan allerede i flere år har vært familiefavoritten. Sammenlignet med en vanlig varebil med grønne skilter, er denne en fullvedig personbil med unntak av baksetene som bare er medsendt. Den romme og stålaktige lyden fra ordinære varebiler finnes med andre ord ikke her.

Skyvedører

En vanlig beskjed fra foreldrene er «forsiktig med døra», når smårollingene stormer ut av baksetene. I en Sharan trenger du ikke frykte for en regning på 3 500 kroner i lakk på nabobilen. Sharan har nemlig skyvedører, og du kan også få dem elektrisk styrt fra tenningsnøkkelen og som en knapp på dørstolpen. Skyvedøren har også klemsikring og returnerer som en heisdør dersom en liten hånd eller noe annet står i veien.

Ingen sinke

VW Sharan er heller ingen sinke i trafikken. Det minste motoralterantivet er på 140 hk, og det er effektive hester siden de blir fødd opp på diesel. Du har også et motoralternativ på 170 hk, men da passerer prisen en halv million med god margin.

Grunnmodellen koster 323 000 som varebil og 447 000 som personbil. Det unge paret som venter i tre år med å få barn får her en skikkelig stor og trygg familiebil som også har sete til svigerforeldrene under gulvet i bagasjerommet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere