RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gravemaskinene inntar Bogstadveien


IKKE LENGER PARK: Parken på hjørnet av Bogstadveien /Josefines gate er for tiden blitt anleggsområde-
IKKE LENGER PARK: Parken på hjørnet av Bogstadveien /Josefines gate er for tiden blitt anleggsområde- Foto: Foto: Anne Marie Huck Quaye
Oppgraderingen av Bogstadveien skal snart i gang, og parken på hjørnet av hovedgaten og Josefinesgate er i den anledning blitt anleggsområde.

BOGSTADVEIEN: Bymiljøetaten arbeider nå med å oppgradere Bogstadveien. Selve opprustningen vil bli delt inn i to etapper.

For de observante forbipasserende har forvandlingen i «Hygeaparken» sikkert allerede blitt konstatert, da trær er felt ,gravemaskinen er på plass og anleggsområde i anmarsj.

Og slik vil det fortsette å være i den vesle parken i god tid framover.

Starter i april

Den søndre delen mellom Sporveisgata/Holtegata og Parkveien vil få byggestart i april 2012.

Byggingen vil pågå ut september samme år. Den øvre delen mellom Sorgenfrigata og Sporveisgata/Holtegata skal bygges i sommerhalvåret 2013, også i tidsrommet april - september.

Det er lagt opp til dette for å unngå arbeider på vinterstid og de ulempene det fører til for trafikkavviklingen og framkommelighet på fortau, informerer Bymiljøetaten om på sine hjemmesider.

Trikketull

Det vil også kunne bli en forlengelse av anleggsarbeidene også i 2014 fra Sorgenfrigata til Majorstukrysset dersom det bevilges penger til dette.

Avvikling av kollektivtrafikk i Hegdehaugsveien og Bogstadveien vil i perioder måtte innstilles. Det vil komme nærmere informasjon om hvor omfattende dette kommer til å bli og om trafikkavviklingen etterhvert.

Trærne som er felt i Hygeaparken skal bli erstattet med nye, lover Bymiljøetaten.

Universel utforming

Nye Bogstadveien blir universelt utformet med god tilgjengelighet for alle innenfor de offentlige arealene.

Noen konkrete tiltak er økte fortausbredder, soneinndeling av fortau for å sikre en ferdselssone fri for hindringer. Skilt og veibelysning plasseres i hovedsak på fasader og på wirestrekk og minst mulig på stolper

I tillegg blir det flere nye oppholds- og sitteplasser, holdeplasser for trikk anlegges med trinnfri adkomst, lehus og ledelinjer, og alle fotgjengeroverganger får nedsenket kantstein og varselfelt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere