*Nettavisen* Nyheter.

Grenseendring gir farlig skolevei

Katrine Sundbye frykter at yngstedatteren Ylva (4) må gå på Nordstrand skole og dermed får en langt farligere skolevei enn storesøster Miriam (6) som går på Munkerud skole. Foto: FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN

Storesøster Miriam (6) går på Munkerud skole. Hvis Utdanningsetaten får det som de vil, får lillesøster Ylva (4) en langt mer trafikkfarlig skolevei.

Klikk på bildet for å forstørre.

Munkerud skole ligger 300 meter fra huset til Katrine, Ylva og Miriam. Langs veien er det bredt fortau og bilene holder lav fart. Foto: FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN

NORDSTRAND: Familien Sundbye Lundestad kjøpte huset i Breiens vei for ett år siden. Et av det viktigste kriteriene i husjakten var at døtrene skulle ha en trygg skolevei.

Miriam (6) går allerede på Munkerud skole, men når lillesøster Ylva (4) skal begynne på skolen høsten 2012 må hun begynne på Nordstrand skole, hvis Utdanningsetatens forslag til nye skolegrenser blir vedtatt.

Mer trafikkfarlig

– Dette er en trygg lomme med boliger og 30-sone, Miriam har 300 meter til skoleporten langs en vei med bredt fortau, sier mamma Katrine Sundbye.

Hvis skolegrensen endres og Ylva må begynne på Nordstrand skole blir skoleveien tre ganger så lang og krysser Ekebergveien.

– Dette er en vesentlig farligere skolevei hvor mye går langs Norstrandplatåets to mest trafikkerte veier, Ekebergveien og Nordstrandveien, sier Sundbye, som har samlet 27 underskrifter fra familier i nærområdet som blir berørt av endringen.

Majoriteten av de berørte familiene i området ber om at barna får beholde sin nåværende skolevei.

LES OGSÅ: FAU ber om ny vurdering
LES OGSÅ: AU skeptiske til konsekvensene

En beslutning om nye inntaksgrenser for skolene vil ha stor betydning for barn og voksne i bydelen, og Katrine Sundbye har etterlyst dokumentasjon på hvilke utredninger som ligger til grunn for forslaget.

Savner utredning

– Det er tydelig at noen har sittet med kart og kalkulator og fordelt barna. Det ser ikke ut til å være gjort utredninger av trafikksituasjonen, selv om Utdanningsetaten nevner dette som et av de viktigste kriteriene for skoletilhørighet, sier Sundbye.

Lysregulerte gangfelt, hastighetsreduksjon, trafikkvakter, fartshumper og økt trafikk som følge av at flere kanskje vil kjøre barna til skolen enn å la dem gå over Ekebergveien, er mulige effekter av grenseendringsforslaget.

– Vi er opptatt av at dette blir utredet ytterligere før et vedtak i saken, sier Sundbye.

Skolene som blir berørt av grenseendringene hadde høringsfrist tirsdag.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.