RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Grønt lokk over E6 ved Alnaelva

I forbindelse med opprustningen av hele Alnavassdraget med grøntområder og turvei er det særlig strekningen mellom Nedre Kalbakkvei og Bryn stasjon som vil få stor betydning også som sykkelvei. På denne strekningen skal det være over 50000 arbeidsplasser og det er grunn til å tro at dette kan bli Norges mest brukte tur og sykkelvei, da mange sikkert bor slik til at det vil passe å benytte denne veien for de som ønsker å sykle på jobben og dermed bidra til å redusere biltrafikken på veiene i Groruddalen.
Men for at dette skal bli en sammenhengene tur/sykkelvei må man få en skikkelig forbindelse
over E6 ved Breivoll hvor man har Norges største veikompleks med til sammen 12 kjørebaner ved siden av hverandre. Her nytter det ikke med en vanlig fotgjengerbro som det har vært snakk om tidligere, men en fremtidsrettet løsning hvor man legger et grønt lokk over alle disse 12 kjørebanene slik at grøntområdet langs Alnaelva kan fremstå som et sammenhengene grøntdrag over E6 og videre ned til Bryn stasjon. Det forutsettes da at en del av industriområdet like ovenfor E6 omreguleres til grøntområde.
Slik kan det grønne lokket utformes: Som man vil se av tegningen så starter lokket ved Alna nord og kan da passere E6 og Breivollveien med god margin. Lokket bør få et innsving på midten med minste bredde på ca.30m og tett betongrekkverk på begge sider med en høyde på ca. 1,5m. Dette vil gjøre at trafikkstøy ikke slår så lett inn mot turveien midt på broen. Når lokket passerer Breivollveien vil det begynne og helle over mot venstre samtidig som det vil skrå nedover mot Alnadalen. Lokket avsluttes med med to ben, hvor det lengste lander på et lavere nivå på østsiden og det korte benet på vestsiden av Alna hvor det vil ligge på samme nivå som resten av lokket. Med den innsvingte formen og avslutningen hvor lokket og det lengste benet heller nedover mot elva, gjør det at lokket tilpasser seg terrengformasjonene på stedet og vil virke mer naturlig. Når man kommer nedover turveien over lokket og passerer Breivollveien vil en med en gang få god øyekontakt med elva både til venstre og videre nedover i grøntområdet.
Det forutsettes at hele lokket dekkes med jord som såes til med gress og små busker som kan bli 1-2m høye. En kan også tenke seg at det legges ut små grupper med naturstein som vil gi det hele et mer naturlig preg. I skråningen ved Alna nord kan en plante større trær og en hekk på 3-4 m som skjærmer mot industriområdet. Hele dette anlegget bør stå ferdig før 2012.
På kartskisse nr.4 ser man at lokket vil få en særdeles gunstig beliggenhet i forhold til den planlagte Breivoll stasjon hvor det er planer om en kombibane for kollektivtransport fra Oslo sentrum. Kombibanen skal svinge over til Alnabanen ved Breivoll og gå mot Grefsen stasjon. Folk som skal på jobb i terminalområdet kan ta til venstre på andre siden av E6 og gå opp Alnabruveien, mens de som skal opp til bedriftene området ved Vollaveien og Arvesetveien kan følge turveien dit opp. De som skal til bedriftene på sydsiden av Breivollveien og nedover til Smalvollveien vil også få en kort spasertur ved å benytte seg av vestre og østre ben på det grønne lokket. Gående og syklende som benytter dette lokket og turveisystemet som en del av sin arbeidsvei eller handlevei vil være relativt godt skjærmet fra biltrafikken.
Per Jan Langerud (Alna Frp)
Medlem av miljø og byutviklingskomiteen i Alna bydel.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere