Gå til sidens hovedinnhold

Grønland skal skinne

Ruskengeneral Jan Hauger og McDonalds har inngått et samarbeid om å gjøre Grønland fri for søppel.

GRØNLAND: 200 frivillige samlet seg på åpningen av NæringslivsRusken ved Grønlandsleiret. Dét er et samarbeid mellom Oslo kommune og Rusken om en renere bydel.

Ruskengeneral Jan Hauger er etablerer, og har inngått samarbeid med McDonalds.

For full musikk

Gjallarhorn korps fra Steinerskolen spiller i hyggelige toner, for et entusiastisk publikum i ettermiddag. Med oransje vester og vilje i blikket, er frivillige klare for å rydde opp i hvert sitt område på Grønland. De får utdelt kart i forskjellige områder i bydelen.

Etter ryddingen venter det et godt måltid på McDonalds.

LES MER: Rusken kan bli europamester

– Jeg ønsker alle velkommen til NæringslivsRusken. Tusen takk for at så mange frivillige har stilt opp, og som bidrar i dag. Dette er et viktig steg videre for Rusken sin historie. Vi ønsker med dette å mobilisere folk, sier Ola Elvestuen, byråd for miljø og samferdsel.

Stort engasjement

Hvert år brukes 200 millioner kroner til å rydde søppel i byen, og 80 millioner til å fjerne tagging. 200.000 frivillige har bidratt til å plukke søppel i Oslo hvert år. Aksjonen kommer til å utvides til flere bydeler.

– Vi må vise stolthet over vår egen by. Rent er lik et trivelig bymiljø. Aksjonen er også bra for dem som ønsker å være med i fellesskap, og bidra til noe som er positivt, sier Ola.

– Jeg syns det er hyggelig at næringslivet kontaktet meg, og ønsker å bidra positivt med ressurser. McDonalds ser at de må ta et større ansvar. De får store a ha opplevelser, når de ser at produktene deres kastes overalt, sier Jan Hauger.

– Vi må skape holdninger for barn og ungdom. I tillegg må vi aksjonere for å vise oss frem i byen. Å ha et flott og godt nærmiljø, er positivt for livskvaliteten, sier Jan.

Hyggelig samarbeid

80 ansatte fra McDonalds ulike filialer, bidrar i dag med å rydde søppel.

– Vi syns det er kjempehyggelig å samarbeide med Rusken. Jeg har vært med å organisere det hele med Jan Hauger, sier Magnus Dagestad, som jobber i driftsavdelingen på McDonalds.

– At vi skulle få en blest, synes å engasjere folk i nærmiljøet. Det bevisstgjør folk til å ta ansvar for å gjøre byen renere. Vi ønsker å sette fokus rundt søppel problematikken. Vi valgte derfor dette området, sier han.

Reklame

Black Week hos Ekstralys: Gjør kupp på billykter, arbeidslys og xenonsett