*Nettavisen* Nyheter.

Gründer-mammaer lander storavtale

I BOKS: Charlott Pettersens og Linda Skarstads «transprøyte» EasyTran har sluppet inn i varmen til Norges største apotekkjede, Apotek 1. Foto: FOTO: ELLEN RØNNING

Grünerløkka-damene bak EasyTran, plastsprøyten som gjør daglige «trankamper» til en lek, opplever kjempesuksess.

GRÜNERLØKKA: I september fikk Charlott Pettersen (30) og Linda Skarstad (32) 15.000 pakker av sin egenutviklete og egenfinansierte tran- og medisinsprøyte levert på døren.

Mammaene hadde lenge kjent på problemene rundt det å gi tran til småtasser, og de hadde handlet.

Beinhard jobbing

– Vi var litt skjelvne da EasyTran-pakkene ble levert, ja. 15.000 er mange, ler Charlott Pettersen.

– Vi var forberedt på gatesalg på Løkka hvis alt annet sviktet. Men det slapp vi.

Salget har etter hvert gått strykende.

– Takk og pris for sosiale medier. Og dittOslo, så klart! Etter reportasjen i avisa fikk vi mange henvendelser, inkludert en invitasjon til God morgen Norge. Bestillingene rant inn, forteller Charlott.

– Men ikke et eneste salg kommer gratis, legger Linda til.

– Vi har jobbet knallhardt, og man må tåle mange slag i trynet. De slagene bruker vi til motivasjon til å jobbe enda hardere.

Les også: Charlott med tran-smak av suksess

Møller’s og Apotek 1

Å få innpass hos apotekene har vært hovedmålet for Linda og Charlott. Det er ingen enkel sak.

– Du bør ha et produkt folk kjenner til og et brukbart salgsvolum for å være interessant. Først fikk vi avslag, men etter å ha bevist at EasyTran er et produkt folk vil ha,ringte Apotek 1. Det føltes ubeskrivelig deilig! EasyTran har blitt testet i enkelte av deres apoteker siden november, og fra februar blir den å finne fast i hyllene til 80 av Apotek 1's utsalg. I de øvrige fåes produktet på forespørsel.

– Og så ringte jommen Møller’s oss også, og inviterte til annonsesamarbeid.

I februar er EasyTran med i Møller’s trankampanje. Fantastisk gøy.

Produktutvikling

Det gir selvsagt en viss trygghet å få slippe inn i varmen til «de store gutta». Men drahjelpen mammaene har fått fra innovative brukere, helsesøstere, naboer, venner og kjente er uvurderlig.

– Internett gjør den store forskjellen. Dette hadde aldri gått bra hvis ikke alle disse hjelperne hadde spredd informasjon om EasyTran på sosiale medier, sier Charlott.

– Det at vi enkelt kan ha direkte kontakt med kundene våre er så viktig. Både for å bistå ved problemer og råd, og også i jobben med å utvikle nye barneretta hjelpemidler. For vi gir oss selvfølgelig ikke med dette.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.