RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gründere vil gjøre det enklere å handle billig


Pål Forsberg Jødal (17, nr. to fra venstre) fra Bygdøy, Henrik Balling Nævdal (18, f.v.), Martin Lien (17) og Viktor Olstad fra Nordberg håper å nå markedet med en mobilapplikasjon som har ful oversikt over dagligvaretilbud, til sommeren.
Pål Forsberg Jødal (17, nr. to fra venstre) fra Bygdøy, Henrik Balling Nævdal (18, f.v.), Martin Lien (17) og Viktor Olstad fra Nordberg håper å nå markedet med en mobilapplikasjon som har ful oversikt over dagligvaretilbud, til sommeren. Foto: Foto: Karl A. Kjelstrup
Fire gründerspirer fra Handelsgym vil revolusjonere måten du handler billig på.

NORDBERG/FROGNER: Med ungdomsbedriften «Intel solutions» jobber de fire kameratene fra Oslo Handelsgymnasium for å få ferdig en mobilapplikasjon (program til mobiltelefon) til smarttelefoner som enkelt skal gi deg oversikt over hvilke tilbud som finnes i kiosker og dagligvarebutikker.

Pris for miljøtankegang

– Det kommer så mange tilbudsaviser i posten. De samler seg opp, og hvis de ikke går rett i søpla blir det likevel sjelden til at man tar de med når man skal ut og handle. Bedriften vår har et sterkt miljøfokus, og en av våre visjoner er å redusere produksjonen av tilbudsaviser, sier Viktor Olstad (17) fra Nordberg.

For det vant de på starten av året pris for «mest innovative produkt» på Bjørnholtmessa for ungdomsbedrifter.

4. mars stakk de av med «Energidesignprisen», for mest miljøvennlige design, på fylkesmessa til Ungt Entreprenørskap i Oslo.

Dermed ble de kvalifisert til Norgesmesterskapet i entreprenørskap som arrangeres 5. mai.

Tror på markedet

Men først og fremst vil de gjøre billighandel enklere. Ved å sammenlikne tilbudspriser fra alle dagligvarekjeder skal kundene lett finne ut hvor handlelista blir rimeligst.

Guttene har vært i kontakt med noen av kjedene, men mener det er vanskelig å bli tatt seriøst når de er en ungdomsbedrift. Håpet er likevel at de store kjedene skal kaste seg på.

– Men vi er ikke avhengig av det. Tilbudene kan vi legge inn manuelt, sier Pål Forsberg Jødal (17) fra Bygdøy.

Applikasjonen skal nemlig være gratis for kjedene å benytte, og gratis for forbrukerne å laste ned. Inntektene skal komme fra eksterne annonsører. Og at det går an å lykkes med reklameinntekter på app-markedet mener de den norske 20-åringen Erik Storli er et eksempel på.

Hans lommelykt-app til iPhone ble lastet ned 35.000 ganger i USA.

Handelsgym-bedriftens marked konsentrer seg riktignok i Norge, men de mener at ti prosent av alle norske iPhone-brukere er innen rekkevidde.

– Hvis programmeringen går som planlagt, vil appen være klar til sommeren, sier Henrik Balling Nævdal (18) fra Nordberg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere