Gründerspirer på skateboard

Maria Mørch Andersen, Hans Edvard Landmark, Axel Rognerud Berg- Bryjulfsen, Alexandra Djupesland

Maria Mørch Andersen, Hans Edvard Landmark, Axel Rognerud Berg- Bryjulfsen, Alexandra Djupesland

Elever på Oslo Handelsgymnasium lærte mye om skating og markedsføring på Gründer Camp i forrige uke.

Klikk på bildet for å forstørre.

Theodor Sandal Rolfsen tar seg en skaterunde i skolegården. FOTO: ANNE MARIE HUCK

FROGNER: - Elevene har jobbet med ideer til skatboardbutikk og et markedsføringsstunt for en skateboardbutikk, sier fagkordinator ved skolen Berit Nesbø. Alle elevene på første trinn på skolen har jobbet hardt i to dager med en presentasjon som bedømmes av juryen. Da Lokalavisen kommer innom , er over 50 grupper blitt redusert til seks finaliste-grupper.

- Man kan henge opp skatebooardene slik som man gjør med plakater, sier en av jentene som presenterer gruppas forslag og høster applaus i salen.

Unge entreprenører

- Grundercamp er en treningsleir i problemløsning, forteller Kim Østberg Larsen i Ungt Entreprenørskap Oslo. UE er en landsomdekkende ideell organisasjon som jobber med entreprenørskap i skolen, og som stimulerer til samarbeid mellom næringsliv og skoler. Han forteller videre at elevenes innsats har vært imponerende under Gründer campen, som organisasjonen har holdt ved mange forskjellige skoler tidligere.

- De har rett og slett vært superflinke, sier Østberg som forteller at det er første gang Oslo Handelsgymnasium har deltatt. En annen som kan skrive under på at elevene har overgått alle forventninger, er oppdragsgiver og gründer Jørgen Egeland.

Kreative

- Jeg sitter igjen med bare positive opplevelser, sier Egeland som driver skatebutikken «King of the Hill» på Grünerløkka.

- Både som næringsdrivende i en tidlig fase, og for å få kreativ drahjelp, har dette vært helt utrolig, sier han og forteller at elevene har jobbet effektivt og vært ekstremt kreative.

- Jeg har fått mange gode ideer som jeg kommer til å ta med meg videre, sier han fornøyd. Elevene har fått et reellt budsjett å forholde seg til, og fått i oppgave å innrede delen av Egelands butikk som skal utvides på ordentlig, og blitt utfordret på markedsførings-ideer. Noen elever kontaktet aviser, og tv for å lage egne konkurranser, og selge inn ting til media, mens andre ville innrede butikken som en gedigen skateramp.

Spennende

- Vi visste lite om skateboard miljøet, så vi måtte gjøre research og snakke med folk som skater, sier Theodor Sandal Rolfsen mens han tar seg en liten skaterunde i skolegården. Elevene forteller at det har vært en kjempebra erfaring å få lov til å være med på, og at de har lært mye om budsjetter, markedsføring og design.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.