Gå til sidens hovedinnhold

Gulleråsen stasjon avgjøres i disse dager

Høyres Lars Asbjørn Hanssen er klar på at med alle de politiske løfter som er gitt, er ny stasjon på Gulleråsen eneste løsning.

GULLERÅSEN: Holmenkollbanen ble gjenåpnet 6. desember 2010 med konge og ordfører i spissen. Det var et aber, som tydelig ble markert av demonstranter denne dagen. Ved et «uhell» ble Gulleråsen stasjon i nedadgående retning stengt. Avstanden mellom tog og perrong var for stor. Fabian Stang sa med kongen til stede, at det måtte det gjøres noe med.

Seier for lokaldemokratiet

Siden har politikere lokalt og sentralt talt Gulleråsens sak og mer enn tre år etter står man nå foran en endelig løsning. Litt nord for dagens stasjon har kommunen og Ruter kommet til enighet med grunneierne om etablering av midlertidig stasjon.

– Dette er en seier for lokaldemokratiet, sier nestleder i bydelsutvalget i Bydel Vestre Aker, Lars Asbjørn Hanssen, og viser til et unikt samarbeid som involverer aksjonsgruppen for bevaring av Gulleråsen, grunneiere og målrettet politisk arbeid lokalt.

Alternativene

Siste hinder i veien er at byrådet skal forholde seg til følgende alternativer:

1. Avvente fullstendig og permanent utredning og utbygging av Holmenkollbanen og en mulig permanent stasjon.
2. Bygge den foreslåtte midlertidige perrongen mellom dagens stengte perrong og Vettakollen.
3. Avslutte Gulleråsen som t-banestasjon i nedadgående retning.

– Situasjonen er at det finnes bare ett alternativ. Det er å bygge den midlertidige perrongen. Alt annet er politisk selvmord. Jeg forventer full støtte fra eget parti og de øvrige partiene i bystyret som hele veien har støttet gjenåpning av stasjonen, sier Hanssen.

Hvor høyt prioritert?

Høyres fraksjonsleder i rådhusets byutviklingskomité, Maren Malthe–Sørenssen, gir Hanssen betinget støtte.

– I revidert budsjett som skal legges frem i juni vil vi prioritere Gulleråsen stasjon. Det vil si så fremt det er midler vil den midlertidige stasjonen bli bygget. Jeg regner med at vi står sammen om dette på borgerlig side. Samtidig vil jeg rose det arbeidet som er lagt ned lokalt. Uten dette ville det neppe blitt en stasjonsløsning sier Malthe–Sørenssen.

– Ofte hører vi at en sak er prioritert, men likevel havner den for langt ned på prioriteringslisten til å bli realisert. Hvor høyt prioritert er Gulleråsen stasjon?

– Leder av finanskomiteen, James Stove Lorentzen (H), har sagt at dette vil vi bidra til å finansiere. Det har vært en lang prosess som er godt forankret lokalt. Når lederen av finanskomiteen støtter dette, så betyr det at saken har høy prioritet, sier Malthe–Sørenssen.

– Bare beslutningen som mangler

Lars Asbjørn Hanssen har i en årrekke jobbet med saken og var også den som tok initiativ til den første utredningen av en midlertidig stasjon. Det ble senere fulgt opp av tidligere samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V), som ga Ruter oppdrag å utrede flere muligheter for en midlertidig stasjon på Gulleråsen.

– Nå har Ruter sagt at det ikke er behov for flere utredninger. Nå er det bare selve beslutningen som mangler, sier Hanssen.

Saken er til behandling i byrådsavdeling for miljø- og samferdsel. Byråd Guri Melby (V) vil ikke forskuttere hvilket alternativ byrådsavdelingen vil lande på, men saken vil snart bli behandlet i byrådet. Tidligere byråd Ola Elvestuen (V), tok initiativet til det som nå er forslag til stasjonsløsning.

Frp har hele veien støttet en stasjonsløsning, hvor blant annet gruppeleder i bystyret, Carl I. Hagen, har deltatt med appell under fakkeldemonstrasjon. Frp la også inn fem millioner kroner til Gulleråsen stasjon i sitt alternative budsjett for 2014, som riktignok ikke fikk støtte av Høyre og Venstre i første omgang. Tidligere samferdselsbyråd, Jøran Kallmyr (Frp), var også en pådriver for å finne en løsning.

Gulleråsen stasjon satt på vent

Vil ha permanent stasjon

Farvel til faklene

Frp garanterer for stasjon

Vilje til å finne løsning

Nær midlertidig plattform på Gulleråsen

Fabian tar ansvar

– Elvestuen har sviktet oss

– Nå blir det bråk

Elvestuen og Ruter stoppet buss for bane-tilbudet

– Meningsløst at stasjonen skal være stengt

Ga løfte om at stasjonen skulle åpnes

Feiret etterlengtet busstilbud

Årets navn i Oslo

Astrup og Tandberg vant

Burde skamme seg

– Dette er en gledens dag

Elendig håndtering

Byrådsleder vil åpne Gulleråsen

Lover bot og bedring

– Gulleråsen en skandale

Facebook-aksjon for Gulleråsen

Kongen som medpassasjer - igjen

Kongen møtt av demonstranter

– Gulleråsen stasjon må åpnes

Krever åpning

Bydelsutvalget reagerer

Ingen penger til stasjon

Reklame

Strømsjokket: Spotpris 77,72 øre - fastpris 24,90 øre