RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gullkorn fra purken


VARIERTE POLITIOPPGAVER: Et helt kapittel i boka er viet «Dyr på flukt og andre dyreproblemer».
VARIERTE POLITIOPPGAVER: Et helt kapittel i boka er viet «Dyr på flukt og andre dyreproblemer». Foto: Arkivfoto
Mer enn 117.000 mennesker har skjønt det allerede – Oslo-politiet strør om seg med gullkorn på Twitter. Nå er de beste twittermeldingene samlet i bok.

OSLO: Boka heter «Se opp for rullestol i motgående kjøreretning» – forøvrig et eksempel på en twittermelding som er skrevet i opplysningens tjeneste, samtidig som den leker med satte formuleringer.

Det er ikke alltid en lett balanse: å formidle til tider svært seriøse politioppdrag med både alvor, varme og humor.

At Oslo-politiet treffer denne balansen veldig presist, er mye av hemmeligheten bak deres suksess. Twitterkontoen @oslopolitiops har i skrivende stund mer enn 117.000 følgere.

Mange godbiter

Boka, som er gitt ut av Kagge Forlag, samler meldinger fra Oslo-politiets operasjonssentrals spede start på Twitter i 2011. Her er det godbiter i stort monn:

Skøyenveien: Papegøye på rømmen. Grå m/rød hale. Har på seg liten rød vest (uklart om denne fortsatt sitter på). Tips 02800.

En mann kjøres i arrest fra Karl Johans gate. Fant det fornuftig å urinere på en uniformert politimann.

Her er også twittermeldingen som ble kåret til «Årets beste tweet» under «Social Media Days» i 2012.

Storo: Vi fikk melding om pågående husbråk med kvinneskrik. Da vi kom fram fant vi et sykepleier-vorspiel. Vi forlater stedet snart.

– Livet på operasjonssentralen dreier seg om fryktelig mange alvorlige ting. Kanskje vi letter litt på trykket med noe som er morsomt? Men vi er forsiktige. Det ville vært særdeles uheldig å tråkke noen på tærne, sa Martin Strand, politioverbetjent og leder for operasjonssentralen, til dittOslo den gang.

Les også: Oslo-politiets beste Twitter-gullkorn

Holder menigmann orientert

I tillegg til ofte å være morsomme er twittermeldingene glimrende folkeopplysning. Mange saker på dittOslo.no har sitt opphav i politiets aktiviteter på Twitter.

Eksempler er den stygge svindelsaken i Akersgata i mars i fjor. En mann skulle kjøpe bil via Finn.no for 100.000 kroner. Han ble lurt trill rundt, og satt igjen uten både penger og bil.

Les saken: Betalte 100.000, men satt igjen uten bil

I oktober falt en fotgjenger ned i en sjakt og ble sittende bom fast. Dette meldte politiet om på Twitter, og dermed kunne vi journalister lage denne saken: Fotgjenger falt ned i sjakt, kom seg ikke opp.

Eksemplene er mange, både av den seriøse og den humoristiske sorten.

– Vi tror leserne av boka vil få stor sympati for politiets arbeid og samtidig le høyt av meldingene om dumme kjeltringer, smarte tjuver, søte dyr og gatemusikanter som gjør omgivelsene gale ved å spille samme sang igjen og igjen og igjen, sier forlagssjef Anne Gaathaug og sjefredaktør Tuva Ørbeck Sørheim, som sammen har plukket ut meldingene til boka.

God lesing!
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere