Hadde miljøvern på timeplanen

4.-trinnet på Lusetjern skole har hatt miljøvern-uke. Noe av det de har merket seg, er at søppelet på skolen ikke blir sortert.

4.-trinnet på Lusetjern skole har hatt miljøvern-uke. Noe av det de har merket seg, er at søppelet på skolen ikke blir sortert. Foto: Foto: Arne Vidar Jenssen

Timeplanen for elevene på 4. trinn på Lusetjern skole var forrige uke ikke helt som vanlig. Da ble det nemlig fokusert på miljøvern.

Klikk på bildet for å forstørre.

Lusetjern-elever har lært å lage papir av gamle aviser. F.v.: Vemund Nordli Skogvold, Frida Emblem Barstad, Noora Kattakh og Sara Houge. Foto: Foto: Arne Vidar Jenssen

HOLMLIA: – Nå er vi mer bevisste på at vi må ta vare på miljøet rundt oss, sier ivrige elever som forteller Nordstrands Blad om hva de har holdt på med.

– Skal vi begynne med sangen? oppfordrer lærer Lene Halvorsen.

Elevene er ikke tvil om hvilken hun mener, og stemmer i ENØK-sangen.

Det begynte med en tur til Brobekk og Energigjenvinngsetatens anlegg.

– Der fikk vi gjennom et lite vindu se alt søppelet som ble brent, forteller en.

– Og så var det mye som ble sortert ut som kan gjenvinnes, skyter en annen inn.

Ombruk er et annet ord.

– Klærne som har blitt for små til meg, har vi gitt til andre.

Innspillene fra de 45 elevene er mange.

– Og når søppelet blir brent, blir det mye varme som igjen kan brukes til varmtvann og varme opp husene våre når det er kaldt.

Elevene har også lært at restavfallet, det vil si mye matavfall, kan det lages gass av.

– Og den kan bussene bruke i stedet for bensin.

– Foreløpig har vel ikke dere begynt med søppelsortering hjemme, men det er ikke lenge til det blir sånn i den bydelen dere bor i også, sier læreren.

– Men vi sorterer jo ut papir og glass og hermetikkbokser og sånn, får hun til svar.

Nytt papir

For å se hvordan papir kan gjenbrukes, har elevene laget sitt eget.

– Vi la aviser i vann, og da det var blitt ordentlig vått, la vi det flatt, og så ble det en masse, og da den tørket, hadde vi tykt papir som vi kunne skrive og tegne på.

I nærmiljøet

Men miljøuka har ikke bare gitt elevene tur til Brobekk.

– Vi har gått rundt her på Holmlia og sett på forskjellig, forteller en.

– I søppelcontaineren ute i skolegården er ikke søppelet sortert, men det burde det være.

– På Ravnåsen hadde de forskjellige kasser for papir og glass og annet søppel. Men vi fant ingen steder hvor det kan kastes farlige varer som maling og sånn. Vi var innom bensinstasjonen borte ved Rema 1000. Der trodde vi de hadde en sånn blå miljøstasjon, men det hadde de ikke. Så da gikk vi inn og spurte hvorfor. Nå har vi tenkt å skrive brev til dem og be om å få en miljøstasjon.

Men de fant også steder hvor man kan levere til gjenbruk.

– På senteret er det forretninger hvor vi kan levere brukte batterier, for de er miljø-farlige.

– Og på apoteket tar de imot gamle medisiner, for de skal ikke kastes i søpla.

Egen skog

Nå er det ikke bare 4.-trinns-elevene på Lusetjern som er miljøbevisste.

Alle elevene har forskjellige oppgaver. De eldste f.eks. har adoptert sin egen lille skog.

– Den heter "Lusetjern miljøskog". Her rydder de, og så skal de se om naturen forandrer seg om de tar vare på den.

Mer bevisste

– Men nå er dere ferdig med miljø-uken. Husker dere på hva dere har lært?

– Ja, vi snakker om det hjemme og med andre barn. Jeg snakket til en gutt som kastet fra seg søppel på bakken, og etterpå så jeg at han hadde vært og plukket det opp igjen.


– Har dere noen stikkord jeg kan bruke når jeg skal skrive om dere,
spør Nordstrand Blad-journalisten.

– Skriv at vi går på miljø-skole, at vi er miljø-klasse og har hatt miljø-uke. Og så må du ha med ordet gjenbruk.

Ingen tvil - miljø er et ord som har festet seg hos Lusetjern-elevene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.