*Nettavisen* Nyheter.

Håkki til folket

Endelig er de her. Håkki-gjengen som skal redde den svenske bygda med naive slagord, åpnet butikk i Pilestredet 15 i høst.

SENTRUM: "Redda Joppe - död eller levande", "Jag har kompisar i skogen" og "Mektiga killar har mustach." Det er bare å ta for seg av artige t-skjorter. Og utenom Joppe-klassikeren kan du være trygg på at det bare er trykket opp 50 andre av akkurat den du vil ha.
De møtte Håkki
Kunstprosjektet startet i Trondheim. Den offisielle historien bak var at Mats Stenslet (31) og Bjørn Kowalski Hansen (26) tok en tur over svenskegrensen for å fylle opp kjerra med bacon og flesk, da de traff en snåling med fantastisk hockeysveis. Håkki het han, og kom fra den lille byen Ljungaverk i Nord-Sverige. Håkki fortalte dem om livet i hjembyen etter at hjørnesteinsbedriften ble lagt ned. Møtet med Håkki, eller Tomas Eriksson som han egentlig heter, skulle det bli butikk av.
Vi traff Tomas, som hadde et enormt potensiale, og vi fikk lyst til å fronte den lokale bygda og distriktspolitikken ved å bruke ham som figur, som brand. Vi begynte å trykke T-skjorter med hodet hans på og kalte det Håkki. Nå jobber vi sammen i en treenighet, og Thomas leverer tekstene. Håkki er vårt trondheimsbaserte kunstprosjekt, forklarer Mats Stenslet.
Litt unikt
Tekstene er på svensk. Pussige, cheezy, kinky, søte eller slemme. Alt ettersom. Målet er at T-skjortene skal spille på følelsesregisteret til folk. Men begrenset skal det være. Ingenting er verre enn at noe blir populært. Bærerne av skjortene skal føle seg eksklusive.
Vi trykker bare opp 50 eksemplarer av hver T-skjorte. Vi må produsere to print i uka for å henge med. Det er jo unikt i forhold til fashionbransjen, at du har en bedrift som produserer åtte nye trykk i måneden, sier Mats.
Unntaket er "Redda Joppe - död eller levande," som har solgt som hakka møkk i butikkene i Trondheim og Bergen, der Håkki-skjortene for lengst har blitt et konsept. Men i tråd med prosjektet, som skal slå et slag for distriktspolitikken, går noe av pengene tilbake til motherland, Ljungaverk.
Jobber for Ljungaverk
Til nå har vi skaffet nye fotballdrakter til jentelaget, ordnet abonnement på flere kule magasiner på biblioteket, fikset nytt bordtennisbord til Ljungaverks ungdomsklubb og bidratt med en hottub. Tomas Eriksson jobber også fulltid som foredragsholder om prosjektet rundt omkring i Sverige, sier Mats.
Han vil derimot ikke ha noe hverdagshelt-stempel på seg.
Det har ikke dukket opp noen byster eller kobberstatuer av oss der ennå, hvis det er det du mener, men folk setter pris på det vi gjør, ler han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag