RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Halv stasjon på Hellerud


Hellerud T-banestasjon blir denne sommeren fornyet for hele ti millioner kroner. 
Alle Foto: Arne Vidar Jenssen
Hellerud T-banestasjon blir denne sommeren fornyet for hele ti millioner kroner. Alle Foto: Arne Vidar Jenssen
I hele sommer har den gamle og forfalne Hellerud T-banestasjon vært anleggsområde, og ennå har man ikke kommet lenger enn halvveis.

HELLERUD: Hellerud stasjon ble bygget på -60-tallet, og har de senere årene vært sterkt preget av slitasje. Men nå skal den få "new look".

Det er ikke noe hyggelig å ha et slikt tilbud til passasjerene, sier informasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift.

Da vi fant budsjettmidler til å ruste opp, satte vi i gang.

I begynnelsen av juli ble arbeidene påbegynt på øst-/nordgående perrong, og meningen er at den skal være bruksklar igjen i midten av august. Inntil da er denne stengt for passasjerer, og vognene kjører forbi i sneglefart.

Det er ikke satt opp erstatningsbusser, og brukerne henvises derfor til Godlia eller Brynseng som er de nærmeste stasjonene.

Hellerud er derfor nå bare en halv stasjon.

Og slik vil den også være en stund fremover. For når perrongen for nord/østgående baner er ferdig, flytter arbeiderne og maskinene over på den andre siden og tar perrongen der. Også rundt selve satsjonsområdet vil brukerne i løpet av høsten se store endringer.

Stort arbeid

Det er et betydelig arbeid som nå gjøres på den nedslitte stasjonen.

Selve perrongelementene fjernes og erstattes med nye på begge sider. Perrong, ramper og parkeringsareal får nytt asfaltdekke. Gangrampene forlenges og gjøres slakere.

Det lages nye ramper, trapper og gangveier til stasjonsområdet og det settes opp nye gjerder. Alle busk- og plantefelt reetableres og nye trær skal plantes i rabattene mellom perronger og gangramper. Det blir nye leskur med informasjon.

Selve skinnegangen forbi Hellerud er også gammel og slitt. Den står derfor også på arbeidsplanen.

Og sammen med Samferdselsetaten arbeider T-banen med planer for et bedre parkeringstilbud i nærheten av stasjonen (innfartsparkering).

Dette for å oppmuntre folk til å kjøre til stasjonen og så ta banen videre i stedet for å kjøre helt inn til sentrum, ifølge Rydmark.

Hele prosjektet ved Hellerud har en kostnadsramme på rundt ti millioner kroner.

Totalt vil T-banestasjoner i år rustes opp for omkring 100 millioner kroner.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere